De maand april zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van onder meer Facebook, Bing Ads, Google Ads en Bol.com.
Facebook heeft een update doorgevoerd die meer transparantie biedt over de manier waarop data van gebruikers worden gebruikt door adverteerders. Gebruikers kunnen, overigens al ruim vier jaar, bij advertenties zien waarom het platform deze vertoont. Facebook gaat hierin nu een stap verder, door bij custom audiences ook aan te geven wanneer de adverteerder de data heeft geüpload en of er een marketingpartner bij betrokken is. Voor adverteerders en partners betekent dit des te meer dat voorzichtigheid is geboden bij het omgaan met en het verwerken van gebruikersdata. Vóór deze update konden gebruikers alleen zien of zij onderdeel waren van een custom audience en of zij de advertentie te zien kregen vanwege hun demografische gegevens, interesses of surfgedrag.
Naast de update van "Waarom krijg ik deze advertentie te zien?", heeft Facebook "Waarom krijg ik deze post te zien?" geïntroduceerd. Facebook zegt dat het de eerste keer is dat het gebruikers in de app laat zien hoe de ranking van posts werkt binnen het platform. Deze nieuwe, organische functie bevat onder meer informatie over hoe je interacteert met posts van personen, pagina's en groepen, hoe je interacteert met de verschillende typen content en hoe populair de post op dat moment is.
Facebook heeft aangekondigd in 2019 meerdere updates door te gaan voeren in de interfaces van de Ads Manager en Business Manager. De updates moeten ervoor zorgen dat adverteerders hun campagnes gemakkelijker en sneller kunnen opzetten, managen en analyseren. Waar Facebook bij de Business Manager vooral aangeeft dat het organiseren en toewijzen van personen eenvoudiger wordt, gaat het dieper in op de updates die worden doorgevoerd in de Ads Manager. Een overzicht:
Waar Google Ads eerder al parallelle tracking uitrolde voor Search, rolt het parallelle tracking per 1 mei ook uit voor Display. Parallelle tracking zorgt ervoor dat landingspaginas sneller worden geladen na een klik op een advertentie. Bij een klik op een zoekadvertentie gebeurde dit dus al, maar een klik op een displayadvertentie zal nu ook resulteren in een snellere laadtijd van de landingspagina. Dat kan leiden tot betere prestaties van de advertenties en uiteindelijk tot meer conversies. Bij parallelle tracking worden bezoekers meteen naar de bestemmings-URL geleid, terwijl het meten van clicks op de achtergrond wordt geladen. Google Ads stuurt bezoekers dus niet eerst via tracking URLs naar de bestemmings-URL. Voor Video is de uitrol van parallelle tracking voorlopig uitgesteld.
Bing Ads heeft in april een nieuwe extensie uitgerold, namelijk de action extension. Met deze extensie kun je een call-to-action toevoegen aan je advertentie, bijvoorbeeld winkel bezoeken of bestel nu. De extensie is vooralsnog alleen beschikbaar in Bing Ads en niet in Google Ads. De extensie wordt als knop naast de advertentie weergegeven. In het onderstaande screenshot een voorbeeld:
Adverteerders kunnen kiezen uit ruim 70 verschillende call-to-actions. Het is echter niet mogelijk om zelf de tekst aan te passen. Daarnaast kun je de extensie toevoegen op account-, campagne- en advertentiegroepniveau. Per niveau kunnen maximaal 20 verschillende action extensions worden ingeladen. De extensie is beschikbaar in ruim 12 talen. Per action extension kun je aparte urls toevoegen.
Wil je meer weten over deze extensie? Neem vrijblijvend contact op!
Daarnaast heeft Bing laten weten dat het een naamswijziging gaat doorvoeren. Bing Ads gaat vanaf heden door het leven als Microsoft Advertising. Daarmee worden er in korte tijd twee impactvolle naamswijzigingen doorgevoerd in de zoekmachines van Microsoft en Google. Waar Bing Ads nu transformeert naar Microsoft Advertising, veranderde de Google AdWords Editor onlangs naar de Google Ads Editor, die qua naam sinds kort dus ook aansluit bij Google Ads.
Google heeft recent aangekondigd dat er binnenkort meer signalen aan de smart bidding biedstrategien worden toegevoegd in Google Ads, waaronder:
Mobiele-app beoordelingen zijn een factor, waarbij biedingen automatisch worden aangepast op basis van het aantal/de hoeveelheid positieve recensies en de sterkte van de recensies.
Prijsconcurrentie en seizoensinvloeden spelen een belangrijke rol bij het succes van Google Shopping campagnes. Productkenmerken, zoals de staat, het merk en de productcategorie, zijn al signalen die door Google worden gebruikt. Echter, prijsconcurrentie wordt nog niet meegenomen als factor. Hiermee kan Google biedingen optimaliseren op basis van de productprijs ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast worden ook seizoensinvloeden op korte termijn meegenomen.
In de toeschrijvingsrapporten van Google Ads staan de meest voorkomende paden die klanten volgen wanneer ze een conversie voltooien. Tegelijkertijd worden de conversies toegeschreven aan verschillende advertenties, klikken en factoren.
Daarnaast zijn er cross device rapporten beschikbaar. Deze rapporten laten zien dat klanten via verschillende apparaten interactie met een advertentie hebben gehad, alvorens ze overgaan tot een conversie. Voorheen bevatten de toeschrijvingsrapporten van Google Ads alleen apparaten, ondersteunde apparaten en apparatenpaden.
Vanaf 1 mei bevatten alle toeschrijvingsrapporten activiteiten en conversies via verschillende apparaten, waardoor adverteerders meer inzicht krijgen in de manier waarop klanten interactie hebben gehad met hun advertenties op verschillende apparaten.
Uit recent onderzoek van Bol.com naar winkelgedrag van bezoekers blijkt dat levertijd een enorme invloed heeft op conversie. Hierbij wordt uitsluitend gekeken naar winkelgedrag/verkopen op Bol.com.
Hierbij wordt ingedeeld op basis van conversie-index, waarbij tot 23.59 uur gemiddeld voor de beste conversie zorgt met een conversie-index van 100. Het getal 88, bij een levertijd van 1 dag, kan worden gezien als 88% van de optimale conversie.
Het is dus van belang om een korte levertijd te hebben, wanneer je start met verkopen op Bol.com. Ook de besteldag speelt een belangrijke rol, in de dag voor en tijdens het weekend pakt de levertijd dus langer uit. Als je weet dat 55% van de klanten bol.com bezoekt vanaf donderdag tot en met zondag, begrijp je dat het verkorten van de levertijd van 1-2 of 2-3 werkdagen naar 1 werkdag een extra groot effect heeft. Zeker op de dagen voor het weekend.
Daarnaast hanteren webshops ook wel een uiterste besteltijd of next day levering op Bol.com. Voor potentile klanten is het dan handig om te weten wat de uiterste besteltijd is. Voor deze overweging kunnen webshops het best kijken naar gemiddelde klantbezoeken per uur, om hierop goed te kunnen anticiperen.
Afbeeldingen komen uit de whitepaper van Bol.com, deze vind je hier. Wil je meer weten over adverteren op Bol.com? Neem vrijblijvend contact op!
Beste Fullservice Digital Agency '24