Tom de Haas is Head of UX & CRO bij Adwise en onderdeel van het team (squad) Enigma. Als UX & CRO expert bekijkt Tom alles door de ogen van - en samen met - de eindgebruiker. Tom neemt je graag mee tijdens zijn werkweek! Lees waar hij van dag tot dag mee bezig is geweest: van user testing tot growth marketing en van mousetracking tot personas.
Nieuwe sprint & analyseren met Hotjar
Deze week start er weer een nieuwe tweewekelijkse sprint. We evalueren de afgelopen sprint met het marketingteam en bespreken onze nieuwe taken. Belangrijk is dan waar de overlap zit tussen wat mijn collegas en ik gaan doen. Ik werk veel samen met designers, contentspecialisten en ontwikkelaars.
In de middag analyseer ik de website van een woningcorporatie, via Google Analytics en Hotjar. Met Hotjar kan ik zien hoe men de site gebruikt: waar wordt geklikt, hoe ver wordt gescrolld en waar beweegt men met de muiscursor? Ook kijk ik opnames terug van gebruikerssessies. Aan de hand van deze data krijgen we inzicht in het gedrag van bezoekers: wat doen mensen op de website? Morgen ga ik voor dezelfde klant user testen om antwoord te krijgen op de waarom-vraag. Zo combineren wij data met kwalitatief onderzoek.
User testen
Vandaag doe ik wat ik het liefste doe: eindgebruikers interviewen en user tests uitvoeren. Mijn 'mobiele UX-lab' reist mee naar Enschede. Hoewel wij bij Adwise een eigen UX lab hebben, werk ik ook regelmatig op locatie. Om een compleet beeld te krijgen interview ik verschillende mensen uit de doelgroep, ieder met zijn eigen verhaal en beweegredenen. Vervolgens voer ik de user tests uit. Aan de hand van een testscript proberen ze informatie te vinden en taken te voltooien op de website. Hun muisbewegingen, oogbewegingen, stem en reacties worden vastgelegd met speciale software, zodat ik het geheel later kan analyseren. Gemiddeld komen uit een user test zon 40 tot 50 concrete verbeteracties, en dat lijkt hier niet anders te worden.
Impressie van een user test in het UX Lab van Adwise
Jaarplan UX & CRO + Inventarisatie
Sinds kort ben ik verantwoordelijk voor het UX & CRO-chapter binnen Adwise. Een vakgebied wat nog enorm veel potentie heeft binnen ons bedrijf. Onmisbaar voor succesvolle digitale projecten. In het jaarplan staan de ambities voor het komende jaar en hoe we dit gaan bereiken.
In de middag reis ik af naar Harmelen. Hier heb ik een inventarisatiegesprek voor een nieuwe website. Het bedrijf biedt een uniek en innovatief product, namelijk een chip die aan het oormerk van een koe vast zit en hierdoor 24/7 lles op het gebied van vruchtbaarheid, gezondheid en voeding meet. Tijdens dit gesprek stel ik veel vragen over doelstellingen, doelgroepen, onderscheidend vermogen en concurrentie. In mijn hoofd ontstaat hierdoor de nieuwe website al, die ik de komende tijd uitwerk in een wireframe; de bouwtekening van een nieuwe website.
Growth marketing & Persona's
Mijn dag start met een interactieve growth marketing sessie. Samen met onze klant en een aantal collegas bepalen we elke maand opnieuw hoe we de website en marketing gaan verbeteren om het maximale uit het budget te halen. Centraal staan het KPI dashboard en onze backlog met daarin allemaal ideen en manieren om de resultaten van onze klant te verbeteren. Tijdens een maandelijkse afspraak bepalen wij welke acties (to dos) wij die sprint gaan realiseren.
In de middag ga ik samen met een andere klant personas maken. Dit zijn fictieve personen die symbool staan voor de doelgroep. Dit gebeurt in een creatieve ruimte met grote whiteboards. We gaan in de schoenen staan van onze doelgroepen: wie zijn zij, waar zijn ze naar op zoek en hoe kunnen we hen zo goed mogelijk helpen met onze website en marketing?
Schetsen, wireframen & de maandborrel
De ochtend staat in het teken van een schets-sessie voor een klant die taaltrainingen aanbiedt. Samen met o.a. onze designer, contentspecialist, account strategist en developer, brainstormen we over belangrijke paginas en geven deze vorm. Het is heel mooi om te zien hoeveel ideen er dan in een paar uurtjes ontstaan. In de middag geven de designer en ik deze schetsen vorm door middel van wireframes en designs.
De week eindigt met de maandborrel, boordevol met waardevolle sessies over ontwikkelingen, trends en updates binnen ons vakgebied. Een interessante en gezellige manier om de week af te sluiten.
De ruimte om te kunnen doen wat je echt leuk vindt, in combinatie met veel samenwerking. Zowel met collegas als met de klant en zijn klanten.
Tom werkt natuurlijk niet alleen bij Adwise. Wil je weten wie al die leuke en gezellige collega's van hem zijn? Lees meer over Adwise of bekijk het hele team van specialisten dieeen passie voor internet en marketing hebben. Mensen die samen de derde hersenhelft vormen van organisaties. Mensen die enthousiast worden van het resultaat dat ze voor opdrachtgevers behalen. Zou jij graag de collega van Tom willen worden? Bekijk dan onze actuele vacatures.
Beste Fullservice Digital Agency '24