Google heeft vorig jaar aangekondigd dat een https-verbinding een positieve invloed heeft op de organische vindbaarheid van je website. Https is dan ook als rankingsfactor opgenomen in het algoritme van Google. De meeste websites maken echter nog gebruik van een standaard http-verbinding.
HyperText Transfer Protocol Secure (https) is de beveiligde uitbreiding van http. Een https-verbinding verstuurt gegevens versleuteld waardoor het voor externe partijen (hackers) lastiger is om de verstuurde gegevens te verkrijgen. Een https-verbinding wordt veel gebruikt bij betalingstransacties en privacy gevoelige informaties zoals NAW gegevens. Als je inlogt bij je bank maak je bijvoorbeeld altijd gebruik van een https-verbinding.
Er zijn een aantal voordelen van een https-verbinding ten opzichte van een standaard http-verbinding. Een van de voordelen is de betere vindbaarheid. Het is mogelijk dat een https-verbinding in de toekomst een steeds belangrijkere rankingsfactor wordt. Naast een betere vindbaarheid wekt een https-verbinding vertrouwen bij de bezoeker. Dit kan weer leiden tot een hoger conversiepercentage. Tot slot is het voor hackers lastiger om gegevens verstuurd via een https-verbinding te onderscheppen.
Als je de overstap wilt maken van een http naar een https-verbinding zijn er enkele punten waarop je moet letten.
1. Kies het juiste certificaat. Voor een https-verbinding zijn verschillende beveiligingscertificaten beschikbaar. Zo is er bijvoorbeeld: een enkel-domein, multi-domein of wildcardcertificaat. Het hangt van je website en bedrijfsvoering af welk het meest geschikt is.
2. Maak bij voorkeur gebruik van een 2048 bit-key certificaat. Dit is de meest veilige variant en test deze vervolgens of deze actief is.
3. Zorg dat alle interne urls linken naar de https-variant van je website. Of laat alle urls automatisch mee veranderen met de domeinverhuizing. Let op dat https niet geblokkeerd wordt door robots.txt na de overgang.
4. Maak voor de verhuizing van http naar https een overzicht van alle urls op je website. Na de verhuizing kun je deze lijst langslopen en controleren of alle url wijzigingen goed zijn doorgevoerd.
5. Het is niet altijd mogelijk om externe urls die linken naar je website aan te passen. Is dit wel mogelijk? Link deze url'sdan naar de https-variant van je website. Dit geldt ook voor je social media-kanalen met een link naar je website.
6. Als je gebruik maakt van een statistiekenprogramma is het verstandig om deze in te stellen voor de https-variant van je website. In Google Webmastertools kun je een nieuw profiel voor de https-websitevariant maken. Ook kun je aangeven dat je website verhuisd is naar een https-variant. Hiermee help jeGoogle de overgang sneller te laten indexeren.
7. Tot slot test of de functies van je website nog werken en monitoor in webmastertools of er nieuwe 404's zijn ontstaan. Ook is het verstandig om in de gaten te houden of Google de https-variant van je website op den duur weergeeft in de zoekresultaten.
Wil je de concurrenten voorblijven dan is het verstandig om de overstap naar https te overwegen. De verwachting is dat https in de toekomst een steeds belangrijkere rankingsfactor wordt. Google wil bijdragen aan een steeds veiliger internet. Hier horen ook websites met een https-verbinding bij.
Beste Fullservice Digital Agency '24