Het zijn spannende tijden voor de fashion branche. De totaalomzet van deze sector is de afgelopen jaren sterk teruggelopen en ook is er sprake van een grote dynamiek. Spelers verdwijnen van de markt, maar tegelijkertijd maken nieuwe partijen haar entree tot de markt. Denk hierbij aan grote internationale ketens, zoals Zara en Primark, die de Nederlandse markt aan het veroveren zijn. Daarnaast is er de snelle opkomst van webshops. Kortom, een turbulente tijd!
In 2013 betreft circa 8% van alle internetaankopen in Nederland kleding. Deze aankopen zijn goed voor 850 miljoen omzet, een plus van 16% ten opzichte van 2012. In 2014 heeft de groei zich verder doorgezet en is de aankoop van kleding goed voor 11,1% van alle online aankopen met een omzet van 1,051 miljard. In een jaar tijd is de omzet uit de online aankoop van kleding hiermee met maar liefst 23,6% gestegen. Hoe kun je als webwinkel profiteren van deze veranderende markt? We kijken naar de consument en markt in 2015 en wat de nieuwe succesfactoren zijn.
Om de nieuwe trends op gebied van e-fashion te begrijpen, moeten we de consument en markt anno 2015 onder de loep nemen. Nieuwsgierig, veilig, bewust, zoekend, ongeduldig, lui, ongeconcentreerd, empatisch, ambassadeursrol en egocentrisch zijn kenmerken die de consument in 2015 beschrijft. De markt heeft een meer internationale focus, is transparant en prijsbewust. Ook zien we steeds vaker een hybride business model, waarbij het voor de klant mogelijk is om zowel online als offline te shoppen. Dit sluit aan bij het gevoel van veiligheid waar de consument naar op zoek is en zal bijdragen om succesvol te zijn. Om bij de winning companies in 2015 te horen, zul je als organisatie moeten aansluiten bij de andere veranderingen die gaande zijn in de markt. Zorg ervoor dat jouw organisatie erop ingericht is om de huidige consument/markt te kunnen bedienen door onder andere servicegericht te zijn, goede prijzen te bieden, een gebruiksvriendelijke, makkelijke webshop in te richten, inspirerend te zijn, de mogelijkheid te bieden om content gemakkelijk te delen en een persoonlijke aanpak te hanteren. Jouw marktbenadering en producten zullen op basis hiervan mogelijk aangepast moeten worden.
Hoe moet je vervolgens je marketingactiviteiten aanpassen om bij de winning companies binnen e-fashion te horen? Denk als organisatie in 2015 niet direct aan conversie, maar redeneer andersom: bouw eerst aan je volgers, bouw een band op en dan komt het converteren vanzelf. De vraag die dan opspeelt is: hoe zorg je voor meer volgers en bouw je een band op? Dit bereik je door een slimme inzet van social media(kanalen) en social influencers. De toekomst van e-fashion draait volledig om content, en dan met name fotos en videos. Dit zien we ook terug in de snelle opkomst en sterke groei van de social mediakanalen Instagram en Pinterest. De fashionbranche heeft in Nederland op Instagram de meeste volgers totaal per branche wanneer we dit met andere branches vergelijken. Tevens merken steeds meer grote spelers binnen e-fashion dat er een verschuiving plaatsvindt van Facebook naar Instagram. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er binnen Instagram (nog) niet geadverteerd wordt en je 100% bereik hebt. Zorg dus dat je op deze kanalen zichtbaar bent met relevante en unieke content voor jouw doelgroep. Ideen hiervoor zijn:
Naast de inzet van social media, kun je voor jouw merk of organisatie ook heel slim social influencers, bijvoorbeeld in de vorm van bloggers, inzetten. Het bereik van invloedrijke bloggers is alleen al binnen Nederland enorm groot: bijna 200 invloedrijke bloggers met gezamenlijk meer dan 5 miljoen lezers en 8 miljoen volgers op social media. Zet bloggers in als fans van jouw merk, zij zorgen dat er over jou wordt gepraat en hun fans worden jouw fans!
Uiteindelijk is de meetbaarheid van jouw verschillende online campagnes van belang om te bepalen wat een campagne kost, wat het oplevert en vervolgens of een dergelijke campagne uit kan. Een belangrijk aspect hiervan is de klantwaarde. Wat kost het om een nieuwe klant aan te trekken? Koopt een klant eenmalig of worden er veel herhaalaankopen gedaan? Wat levert deze nieuwe klant je vervolgens op in de toekomst? Al deze inzichten gebruik je om te bepalen welke campagnes voor jouw organisatie het meest rendabel zijn.
Beste Fullservice Digital Agency '24