Met behulp van de Social Media Monitoring tool Coosto gaan we kijken naar het verloop in de activiteiten rondom de Maya kalender en het vergaan van de wereld. Hoeveel is er over dit onderwerp gesproken en wanneer? Met welke termen worden de Mayas geassocieerd op de diverse Social Media kanalen? De antwoorden op deze vragen zullen in deze blog worden behandeld.
Het aantal berichten dit jaar (van 01-01-2012 tot en met 21-12-2012) over de Mayas ligt nu al over de 129.600 berichten en blijft gestaag groeien. Dit is een enorm aantal berichten, vooral omdat het slechts over n onderwerp gaat, namelijk de Mayas en hun voorspelling.
Uit bovenstaande afbeelding wordt snel duidelijk dat er in februari, mei, juli en september al kleine pieken hebben plaatsgevonden. Zo is er op 11 mei 1.142 berichten geplaatst over de Mayas. Maar de echte grote pieken zijn pas ontstaan in december, zie onderstaande afbeelding.
Vooral de dagen van 15 december tot en met 21 december hebben voor veel berichten gezorgd. Er wordt erg veel gespeculeerd op de Social Media met betrekking tot de Mayas en hun voorspelling dat de einde van de wereld zal plaatsvinden op 21-12-2012. De afgelopen paar dagen hebben gezorgd voor bijna 60.000 berichten, dit is bijna de helft van wat er over de Maya's is geschreven in het hele afgelopen jaar.
Wanneer we kijken naar de trending topics, de meest gebruikte woorden in combinatie met de zoekopdracht Mayas, zien we geen verrassingen. Hoe groter de tekst is, hoe vaker deze term is geassocieerd met Mayas.
Met bovenstaande overzicht kan je in n oogopslag een erg duidelijk beeld krijgen van de berichten die zijn geschreven over de mayas. De meest gebruikte termen zijn "einde van de wereld", "Maya kalender" en "nieuwe kalender". Dit betekent dat het gros van de berichten over deze onderwerpen zijn geweest.
Wanneer we inzoomen op de berichten die zijn geschreven met betrekking tot de Mayas zien we voornamelijk sarcastische berichten die mensen via de Social Media kanalen hebben geplaatst, zie onderstaande afbeeldingen:
Adwise Internetmarketing gebruikt de Social Media Monitoring tool Coosto programma voor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen. In de toekomst zullen we nog meer vergelijkbare onderzoeken delen, houd onze blog dus in de gaten!
Benieuwd hoe Social Media Monitoring voor jou ingezet kan worden of heb je specifieke vragen over Social Media? Neem dan gerust contact op met een van onze Social Media specialisten.
Beste Fullservice Digital Agency '24