In dit blog bericht gaan we met behulp van Social Media Monitoring bekijken wat de impact was van de gratis bosvruchten taart van de HEMA. Zoals gezegd in een eerder blogbericht kunnen we met behulp van Social Media Monitoring snel en eenvoudig onderzoeken wat, waar en hoeveel er over de gratis bosvruchtentaart van de HEMA is gesproken op het internet.
Het aantal berichten sinds gisteravond via de Social Media over de gratis taart van de HEMA ligt nu al over de 11.000 en dit aantal blijft stijgen. Dit is een gigantisch aantal geposte berichten in zon korte tijd wat slechts n enkel ding betreft: de gratis taart. De impact rondom de gratis taart is dus enorm. Hieronder kunt u goed het verschil zien tussen de normale activiteit over HEMA en toen de mensen erachter kwamen dat er een gratis taart te bestellen was. Het aantal berichten gemeten op 02 November 2011 waren 902. Als we dit vergelijken met het aantal berichten van de afgelopen 24 uur, met de ruim 11.000 berichten wordt de impact alleen maar bevestigd.
Als we kijken naar de trending topics van de afgelopen 24 uur, met betrekking tot de HEMA, krijg je een goed en duidelijk beeld over de berichten die zijn geplaatst. Hoe groter de tekst, hoe vaker deze is geassocieerd met de HEMA.
Was de gratis bosvruchtentaart simpelweg een blunder, of juist een slimme publiciteitszet bedacht door de HEMA vanwege de 85e verjaardag? Hierover wordt veel gediscussieerd via de Social Media zoals te zien is in bovenstaand overzicht van de tag cloud. Wat ook te zien is, is dat velen berichten hebben gepost over de woordvoerster en de hack. Maar ook dat deze actie, of blunder, een stormloop op de site heeft veroorzaakt. De HEMA heeft zelf aangegeven dat de gratis taart een menselijke fout zou zijn en dat er geen sprake zou zijn van een hack. Velen op de Social Media hebben hier hun twijfels bij en uiten dit dan ook in een post op de Social Media. Zie hieronder enkele voorbeelden van deze berichten:
Deze speculatie is de HEMA niet ontgaan en de woordvoerster benadrukt dan ook dat deze fout geen marketingstunt zou zijn geweest, er zou geen sprake zijn geweest van opzet. Deze gratis taart heeft hoe dan ook gezorgd voor een publiciteitsboost, maar of deze gratis taart van de HEMA een slimme publiciteitsstunt is geweest zullen we waarschijnlijk niet achter komen.
Auteur: Rene Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24