Denk je aan de inzet van social media voor recruitment, dan is LinkedIn vaak n van de eerste platformen die wordt genoemd. Toch is dit niet altijd het meest voor de hand liggende netwerk. Want uit recent onderzoek, uitgevoerd door Adecco, is gebleken dat maar liefst 61% van alle jongeren (generatie Z en de Millenials) de Facebook company page van een bedrijf tijdens hun zoektocht naar werk als belangrijkste kanaal ziet om een goed beeld te krijgen van de organisatie, de waarden en de cultuur. En dat biedt natuurlijk kansen voor werkgevers die vacatures hebben voor deze doelgroep.
Een professionele company page is dus niet alleen belangrijk voor reguliere marketingdoeleinden, maar ook om jongeren te overtuigen om bij jouw organisatie te solliciteren. Maar hoe zorg je nou voor een wervende company page? Onderstaand enkele tips waar je jouw voordeel mee kunt doen.
Niks is erger dan een pagina vol met verouderde informatie. Of een pagina zonder informatie. Tenminste, niet als je als bruisende, aantrekkelijke organisatie over wilt komen. Zorg er dus voor dat je company page actueel is en aansluit op andere uitingen van je organisatie, zoals het nieuws en de vacatures op jullie website of de uitingen op andere social media kanalen die je beheert.
Het zal je natuurlijk niet verbazen: de content die je op Facebook deelt is het allerbelangrijkste aspect van je pagina. Want op basis van het verhaal dat je met de gedeelde content vertelt, proberen jongeren in te schatten in hoeverre ze zichzelf bij jouw organisatie vinden passen. Uiteraard is het belangrijk dat je hierbij veel gebruik maakt van de juiste fotos en videos. Beelden zeggen immers meer dan woorden en bovendien is beeld door de hersenen nou eenmaal veel sneller te verwerken dan tekst. Jongeren vinden beeldmateriaal overigens extra interessant omdat ze hierdoor niet alleen beter kunnen inschatten of ze bij de organisatie zouden kunnen passen, maar bijvoorbeeld ook welke kleding het beste gedragen kan worden tijdens een sollicitatiegesprek. Met fotos van collegas die aan het werk zijn of collegas die vertellen over hun job, geef je namelijk belangrijke informatie prijs over de cultuur.
Jongeren die aan het begin van hun carrire staan, kiezen steeds vaker voor een baan waarbij ze daadwerkelijk het verschil kunnen maken in de maatschappij. Ze willen graag hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Behalve informatie over de cultuur, zoeken ze daarom ook vaak naar raakvlakken met de missie van een organisatie. Waar staat de organisatie voor, hoe onderscheidt de organisatie zich ten opzichte van de concurrenten, in hoeverre draagt de organisatie bij aan de maatschappij en is de missie daadwerkelijk richting bepalend voor het doen en laten van de organisatie? (tip: let dus op dat je de missie en de content waar mogelijk op elkaar afstemt)
Niet alleen de content van de pagina is bepalend voor het beeld dat een jonge werkzoekende vormt over jouw organisatie, maar ook in hoeverre je daadwerkelijk actief en betrokken bent bij de doelgroep. Oftewel: ben je alleen informatie aan het zenden of ga je ook daadwerkelijk de interactie met de doelgroep aan? Schets je een realistisch beeld of maak je het op Facebook allemaal mooier dan het is? En wat doen jullie eigenlijk met negatieve berichten? Negeer je ze, of speel je er op een leuke manier op in!? Wat je ook doet, wees in ieder geval oprecht. Want jongeren zijn kritisch, dus de kans is groot dat ze door een gelikt marketingverhaal heen prikken en afhaken.
Met de wetenschap dat jongeren zich op de facebook company page orinteren als ze een baan zoeken, is het natuurlijk belangrijk om daar regelmatig je actuele vacatures te delen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. Zo kun je vacatures op je timeline plaatsen, maar je kunt ook adverteren met je vacatures of gebruik maken van een vacature app speciaal voor Facebook. Een bekende app van Nederlandse bodem is die van Yoomy. Maar je kunt op basis van maatwerk oplossingen ook een extra tab ontwikkelen die je op nog veel meer creatieve manieren kunt invullen. Dus ook voor wervingsdoeleinden. Hierbij kun je zelfs een koppeling met je ATS (recruitmentsoftware) overwegen!
Als je Facebook inzet voor recruitment, is het belangrijk om goed na te denken over de call-2-actions. Wat wil je dat de bezoekers doen? Direct solliciteren? De vacature delen? Inschrijven voor een nieuwsbrief? Personen taggen die een baan zoeken? Er zijn volop kansen, maar het is wel belangrijk dat je goed inspeelt op de behoefte en mogelijkheden.
Het inzetten van je bestaande medewerkers om nieuw talent te werven, oftewel referral recruitment, is zeker aan te raden. Want het via/via kanaal is nog altijd n van de meest succesvolle bronnen. Het levert vaak niet alleen meer, maar ook betere kandidaten op. Want wie kan nu beter (en authentiek) vertellen hoe het is om ergens te werken dan de mensen die er reeds werken? Bovendien laat je hiermee zien dat bestaande medewerkers betrokken zijn en het invullen van de vacature(s) met de juiste nieuwe collegas ook belangrijk zijn. Vraag dus aan je medewerkers de vacature op hun timeline te delen!
Als je kijkt naar het orintatiegedrag van werkzoekende jongeren, dan is Facebook absoluut een belangrijk middel om in te zetten. Het is echter vaak niet de enige plaats waar men zich orinteert. Het is slechts 1 van de touchpoints (= het moment waarop de doelgroep in contact komt met (een uiting van) de organisatie). Het is dus altijd belangrijk om vooraf goed na te denken over wie je doelgroep is, op welke manier ze zich orinteren en daar zowel de boodschap als de middelenmix op af te stemmen. Denk bovendien ook goed na over het totale plaatje. Want of het nu gaat om de Facebook company page, een werkenbij website, een employer branding video, een vacaturetekst of een wervingscampagne: er moet sprake zijn van synergie. Want alleen dan versterken alle uitingen elkaar en word je een echte talentmagneet!
Beste Fullservice Digital Agency '24