Tijdens de Google Performance Summit in mei werd het al aangekondigd dat Google een nieuwe bta zou gaan lanceren: de Expanded Text Ads. Inmiddels hebben we de bta mogen testen voor een aantal van onze klanten.
Expanded Text Ads bestaan uit twee titels die elk uit maximaal 30 tekens mag bestaan. In de huidige tekstadvertentie is er slechts n titel van maximaal 25 tekens. We zien hier een stijging van 140% in aantal tekens. Daarnaast heeft er een wijziging plaatsgevonden bij de beschrijvingsregels. Bij de standaard tekstadvertenties zijn er nog twee beschrijvingsregels van maximaal 35 tekens, bij de ETA is dit n beschrijvingsregel van maximaal 80 tekens. Verder heeft er een update plaatsgevonden bij de display-URL of zichtbare URL. Het domein van de zichtbare URL wordt nu automatisch vanaf je uiteindelijke URL ingevuld. Wel heeft de adverteerder de mogelijkheid om de twee paths handmatig in te vullen.
Belangrijk om te weten
Gezien het om de btafase van de ETA gaat, hebben de Expanded Text Ads niet hetzelfde potentile bereik als de standaard tekstadvertenties. Ze worden voor 20% aan het potentile bereik weergegeven. Het is daarom belangrijk om in elke advertentiegroep een combinatie van standaard tekstadvertenties en de Expanded Text Ads te hebben, dit geeft je namelijk betere inzichten. Daarnaast adviseren we om de advertenties vooral toe te voegen aan advertentiegroepen met veel volume.
Resultaten Expanded Text Ads
Door de grotere advertentie hebben adverteerders met Expanded Text Ads een betere zichtbaarheid in de Google zoekresultaten. Googles verwachting is dan ook een uplift van 20% in CTR ten opzichte van de standaard tekstadvertenties. We zijn dit inmiddels bij een aantal van onze klanten uit verschillende branches aan het testen. Tot op heden zien we de volgende resultaten bij de non-branded campagnes. Dit betreffen campagnes die niet gericht zijn op de merknaam.
Klant A:
Bij klant A zien we een stijging in CTR van ruim 190%.
Klant B:
Bij klant B zien we een stijging in CTR van 38%.
Klant C:
Bij klant C zien we een stijging in CTR van 12%.
Wanneer we alle resultaten bij elkaar optellen, komen we uit op een gemiddelde CTR verhoging van 148%.
Zoals je ziet zijn de eerste resultaten positief, waarvan de resultaten bij twee van de drie klanten al significant zijn. Er zijn natuurlijk wel diverse factoren van invloed op het resultaat, waaronder de concurrentie. Heeft de concurrentie ook meer zichtbaarheid door de ETA of heeft geen enkele concurrent toegang tot deze bta? Daarnaast kun je door de ETA je boodschap in de advertentietekst veel relevanter maken. Zorg er ook voor dat je extensies goed blijven aansluiten, niet dat je hetzelfde roept in je extensie als in de advertentie.
Wanneer de Expanded Text Ads beschikbaar is voor alle adverteerders heeft Google nog niet aangekondigd. Wil je toch meer weten over deze update of alvast gebruik maken van deze Beta via Adwise? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24