Donderdag 21 juni was Adwise aanwezig bij de DDMA Email Summit; ht jaarlijkse congres voor e-mailspecialisten. Op deze dag vol presentaties van nationale en internationale sprekers, hebben we een flinke dosis inspiratie opgedaan. En dit delen we natuurlijk graag!
Dit is een heel belangrijk onderwerp voor e-mailmarketeers. Want je kunt nog zon mooie mail maken, maar als deze niet aankomt heb je alle moeite voor niks gedaan. En als hij aankomt wil je ook dat deze geopend wordt. John Thies van Email On Acid deelde tijdens zijn presentatie zijn belangrijkste tips om te zorgen dat een email in je inbox belandt en geopend wordt:
Dela Quist (Alchemy Worx) benadrukte in zijn presentatie het verschil tussen mens en computer. Want wie kan bijvoorbeeld de beste onderwerpregel bedenken? Zijn conclusie: de computer wint altijd! Hij toonde een variatie aan onderwerpregels waarvan het publiek mocht raden welke door een computer waren geschreven. Verrassend genoeg bleken alle onderwerpregels gemaakt door een computer. Op basis van historische data is een computer perfect in staat onderwerpregels te maken. Wel adviseert hij altijd om de onderwerpregel te testen. Of deze nou gemaakt is door mens of door computer.
Een onderwerp wat veel terugkwam in de summit is de interactieve email. Denk hierbij aan formulieren in je mail of de mogelijkheid om te swipen. Mark Robbins (REBEL) liet in zijn presentatie de mogelijkheden zien van interactieve elementen en daarbij deelde hij ook hoe je dit in de code van je email zou kunnen inrichten. Hij liet o.a. zien hoe je hamburgermenus maakt, maar ook formulieren, tabbladen, filters, swipen en een carrousel. Wat vooral bewonderingswaardig was aan zijn presentatie, was dat hij al zijn slides in een email had gemaakt.
VodafoneZiggo liet zien hoe zij interactieve elementen in email hebben toegepast. Zij zien een verschuiving in interactie van apps en website naar email. Om die reden hebben zij hun emails interactief gemaakt. Op die manier kan de lezer snel de benodigde informatie vinden, zonder naar de website te moeten gaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Google Maps intergratie in hun emails en werken ze met tabbladen, zodat ze veel informatie kunnen verwerken in n email.
Sanoma heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar verschillende type emails onder hun doelgroep. Hierin zijn mails getest van een simpele tekstuele mail tot aan een interactieve mail. Door middel van user tests en eyetracking zijn ze tot het inzicht gekomen dat hun doelgroep een interactieve mail te ingewikkeld vindt, en een simpele mail met tekst en wat afbeeldingen het best voor hun werkt.
Als laatste gaf Jordan Grossman van Google een presentatie over ontwikkelingen in Gmail. Helaas mogen we nog niets verklappen van wat hier is verteld, maar er komen interessante ontwikkelingen aan.
Genspireerd geraakt en wil je meer weten? Spar eens vrijblijvend met een van onze e-mail professionals.
Beste Fullservice Digital Agency '24