Iedereen is er wel bekend mee: de pop-up die tevoorschijn komt met de vraag of je de nieuwsbrief wilt ontvangen. In sommige gevallen wordt het tonen van een pop-up als negatief ervaren. Maar de resultaten liegen er niet om: een pop-up levert conversies op! In dit blogbericht lichten we de diverse mogelijkheden toe, wanneer je het inzet en tips voor de boodschap van de pop-ups.
MailPlus heeft onderzoek gedaan naar de werking van pop-up en of het invloed heeft op het aantal inschrijvingen. In het onderzoek hebben ze drie variabelen gebruikt:
De resultaten van het onderzoek zijn gemeten over een jaar, waarin de pop-up de laatste vijf maanden actief is geweest. Dit heeft voor een stijging van 500% op de inschrijvingen van de nieuwsbrief gezorgd.
Heb je besloten om een pop-up in te zetten voor het vergroten van je database? Dan heb je keuze uit twee verschillende soorten: de overlay pop-up en de subtiele variant. De overlay pop-up neemt het hele scherm over, de website kan niet meer bekeken worden totdat de pop-up weg is. De subtiele variant van de pop-up verschijnt links of rechtsonder in het scherm, de sessie op de website wordt niet onderbroken. Over het algemeen wordt de tweede pop-up als gebruiksvriendelijker beschouwd dan de pop-up overlay.
Figuur 1. Voorbeeld van de subtiele pop-up
Het doel van de pop-up is het verzamelen van e-mailadressen. Daarnaast is het van belang om de bezoekerservaring op de website positief te houden. Pas hier op met het te snel inzetten van de pop-up, vooral als je van plan bent de overlay-variant te gebruiken. Geef de bezoeker eerst de tijd om de website te scannen zodat de gebruiker kan oordelen of de informatie op de website waardevol is. Bied daarna pas de pop-up aan. Het is verstandig om voorafgaand aan het instellen van de pop-up in de bezoekersstatistieken van de website te kijken om te zien wat de gemiddelde duur van een bezoek is en wat de gemiddelde paginaweergaven zijn. Zijn er geen statistieken bekend, stel dan in dat de pop-up verschijnt na een bezoek van 30 seconden. In een later stadium kan dit altijd nog naar boven of beneden bijgeschaafd worden.
Bij het tonen van een pop-up is er maar een kleine tijdspanne beschikbaar om de boodschap van de pop-up te communiceren naar een bezoeker. Houd de boodschap daarom zo compact mogelijk. Beperk deze indien mogelijk tot n zin, bijvoorbeeld: Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Vraag alleen om een het e-mailadres van de bezoeker, het gebruikersprofiel kan in de toekomst door profielverrijking uitgebreid worden met meer gegevens. Het inschrijven kost de bezoeker zo minimale inspanning. Voor webshops kan een korting op een volgende aankoop als extra stimulans werken voor bezoekers om zich in te schrijven. Vergeet in de pop-up tekst niet de frequentie van de nieuwsbrief te vermelden. Dit is onderdeel van deWetgeving & Richtlijnenrondom e-mailmarketing.
Heb je nog vragen overe-mailmarketingof wil je weten wat een pop-up voor uw database kan betekenen? Neem danvrijblijvend contactmet ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!
Auteur: Nienke Krabbe
Bron
MailPlus
Beste Fullservice Digital Agency '24