Met meer dan 25 sprekers, masterclasses, presentaties en workshops over commerce, service en branding met Facebook, WhatsApp en Instagram mesten we natuurlijk wel aanwezig zijn bij het Congres Facebook Marketing op 8 juni. We volgden er verschillende keynotes en breakout sessies en geven onze 5 belangrijkste learnings weg in deze blog!
De dag begint met een interessante keynote van Igor Breukers over de toekomst van Facebook Marketing. De afgelopen tijd gaat het in de wereld van internet rg snel; het wordt steeds moeilijker om als bedrijf je hoofd boven (digitaal) water te houden. Denk aan de recente ondergang van grote spelers als V&D, Kodak en Nokia. De vierde industrile revolutie raast op zijn eigen tempo. Het is adapt or die. Welke van de twee wordt het? De kijk die je op marketing hebt is volgens Igor hierin cruciaal. Hoor je bij de Mad Men generatie of de Math Men? Mad Men zijn lineaire denkers en vinden het niet nodig om te innoveren. Hij haalt hier als voorbeeld Nokia aan die met hun slogan connecting people er niet in slaagden mensen cht met elkaar te verbinden. Anders hadden zij wel Facebook bedacht, toch? Op tijd innoveren is dus belangrijk. Waar bedrijven zich blind staren op ROI stelt Igor dat er nog een andere belangrijke factor is, namelijk de Risk Of Inaction. Wat gebeurt er als je net innoveert? Waar ben je als bedrijf dan? En wat is dan je levensverwachting? Hier houden de Math Men zich mee bezig. Zij opereren volgens het motto: intelligence is the ability to adapt to change. Alibaba die met een Selfie Payment System vol inzet op AR en VR is hier een voorbeeld van. Blijven innoveren is noodzaak!
Math Men zien allang dat advertising alleen niet meer zaligmakend is. Math Men kijken niet naar digitale trends, ze verzilveren ze. De Mad Men? Die zijn volgens Igor verslaafd aan advertising en dat model alleen volstaat niet meer in het tijdperk van Digitaal Darwinisme. Te vaak staat de consument totaal niet centraal in een digitale strategie. In een solide businessmodel heb je geen kijkers, maar klanten. En dat gaat veel verder dan spammy pop-ups. Als merken en mediabedrijven hun digitale strategie niet veel slimmer, relevanter en persoonlijker maken dan zit over vijf tot tien jaar het gros van hun klanten achter de adblocker. In dit nieuwe tijdperk geldt: media kun je kopen, maar aandacht moet je verdienen. Bij grote merken als Nike en Red Bull gaat het volgens Igor niet alleen om bereik of likes. Juist het principe van See, Like and Buy is hier d pijler. Van alleen kijkers en likers, slijt je tapijt, zo stelt Igor. De kassa moet rinkelen en klanten moeten loyaal zijn en vaker kopen.
Jarno Duursma vertelt in zijn keynote vol passie over conversational commerce en chatbots. Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan, vaak binnen messaging apps, zoals Facebook Messenger. Chatbots helpen je een vergadering te plannen, het weer mededelen, vertellen grapjes of helpen met de aankoop van een paar schoenen. De betere chatbots bieden gepersonaliseerde, interactieve communicatie op een manier waarop het lijkt dat je met een helpdeskmedewerker of verkoper praat, maar op een schaal die veel groter en goedkoper is dan callcenters. De beste bots zijn zelflerende systemen die geschreven en gesproken tekst kunnen herkennen en dus steeds slimmer worden. Conversational bots zijn en blijven de focus van de grote technologiebedrijven. Conversational commerce wordt met grote sprongen volwassen. Tijd om aan te haken! De voordelen?:
Interactie genereren op Facebook in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken. Peter Minkjan geeft in zijn breakout sessie aan dat het voor bedrijven belangrijk is om te realiseren dat content op Facebook een manier is voor mensen om te communiceren met hun vrienden. Speel je hier slim op in? Dan krijg je meer interactie en dus ook meer bereik. Mensen taggen elkaar in posts als een manier van private sharing, plaatsen posts om te laten zien wat voor leuke dingen ze meemaken en delen berichten om te laten zien waar ze voor staan; het is een vorm van zelfexpressie. Het is goed om je te realiseren dat ieder moment dat iemand op Facebook inlogt er 1500 berichten klaarstaan. Het algoritme van Facebook bepaalt welke de meest relevante zijn. Wil jij hier met je post ook tussen staan? Zorg er dan dus voor dat je het gesprek met je volgers aangaat.
Viral content creren, wie wil het niet? Peter Minkjan geeft in zijn sessie 7 ingredinten voor viral content. Hoe meer van deze ingredinten je meeneemt, hoe groter de kans dat je content viral gaat.
Wil jij ook chatbots inzetten voor jouw klantenservice? Of wil je sparren om viral content te creren? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24