Met 2017 in volle gang is het goed om stil te staan bij de vraag of jij al alles uit je Facebook marketing strategie haalt en deze zo optimaal mogelijk hebt ingericht. De afgelopen maanden werden er een hele hoop nieuwe features uitgerold. En er zijn een aantal die je dit jaar beslist mee moet nemen, dus hoog tijd voor een top 5 met de belangrijkste pagina opties voor jouw bedrijf!
Op de vraag wat voor marketing strategie het beste werkt op Facebook is niet n, definitief antwoord te geven, maar aan de hand van de resultaten van een laatste onderzoek naar posts best practices kun je de laatste trends in ogenschouw nemen en hier je uitingen op aanpassen. Het onderzoek reviewde 800 miljoen Facebookberichten die in 2016 werden geplaatst en hieruit volgden de volgende tips:
Met de komst van een nieuwe pagina lay-out is er vorig jaar ook een nieuw formaat van de omslagfoto doorgevoerd. Facebook toont omslagfoto's op 820 x 312 pixels op desktop en 640 x 360 pixels op smartphones. Dit zorgt ervoor dat de foto's anders worden weergegeven op desktop dan op mobiel. Om er zeker van te zijn dat eventuele tekst in je coverfoto ook op mobiel wordt getoond is het belangrijk dat je rekening houdt met een onzichtbare buffer van 134 pixels aan weerszijden, waardoor je in het midden een "mobile safe" ruimte over hebt van 560 pixels.
Het is raadzaam om posts vooraf in te plannen aan de hand van een contentkalender. Doe je dit niet, dan is het handig om herinneringen in te stellen die voorkomen dat je belangrijke data niet vergeet. Deze herinneringen houden je bijvoorbeeld op de hoogte van komende vakanties of andere belangrijke gebeurtenissen. Facebook zegt hierover het volgende:
"We can remind you to update your page on days that are important to you. Regular posts build visitor trust and engagement, and reminders can make it easier to follow a posting schedule."
Om een herinnering in te stellen ga je naar de pagina instellingen en klik je op herinneringen aan de linkerkant (let op: deze optie is nog aan het uitrollen en kan nog niet beschikbaar zijn voor jouw pagina).
Bij het gebruik van social media op mobiel schakelen mensen liever het geluid uit wanneer ze videos bekijken. Facebook ontdekte dat wanneer mobiele video-advertenties wl geluid afspelen hier 80% van de mensen negatief op reageren, zowel in de richting van het platform als de adverteerder. Oftewel; je kunt beter met videos adverteren die geen geluid bevatten. In de gevallen waarin dit niet mogelijk is kun je handmatig ondertiteling toevoegen. Te veel werk? Met de nieuwste update genereert Facebook nu zelfs automatisch ondertitels in videoadvertenties.
Geautomatiseerde ondertitels zijn momenteel alleen verkrijgbaar via de Power Editor. Bij het maken van video-advertenties wordt de ondertiteling automatisch gegenereerd na het uploaden van je video (dit kan enkele minuten duren).
Heb je met je bedrijf nog niet gexperimenteerd met live video? Dat wordt dan hoog tijd! Er zijn namelijk nieuwe updates uitgebracht die het bedrijven ng makkelijker maken live te gaan.
Facebook is altijd in ontwikkeling; het breidt zichzelf als maar verder uit en biedt je daarmee als bedrijf steeds verfijndere mogelijkheden om op een unieke wijze je doelgroep te raken, aan je merk te verbinden en likeable te zijn. Deze vijf inzichten zijn slechts enkele in een lange lijn van updates. Wil jij ook in 2017 je volgers optimaal bedienen, dan is het zeker de moeite waard de besproken tools en functies te implementeren. Want hoe gaaf is het om bijvoorbeeld een live video sessie te organiseren waarin je je volgers op persoonlijke wijze de mogelijkheid geeft om vragen te stellen? Zorg ervoor dat je likeable bent n blijft! Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag verder! Neem hiervoor contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24