Wist je dat wereldwijd gemiddeld 1 op de 3 minuten dat mensen online zijn op social wordt besteed? En dat 98% van de internetgebruikers ook social media gebruikers zijn? Deze cijfers werden besproken tijdens het SocialToday event van Frankwatching en onderstrepen hoeveel impact je kan hebben met je socials! Een interessante case die mij bij is gebleven was die van UberEats. Ik neem je mee in de belangrijkste learnings van deze keynote: de 5 gouden regels voor het posten op social media.
Post niet zonder reden, maar bied altijd waarde. Denk aan het verschil in kwaliteit vs. kwantiteit. Bied je deze kwaliteit, dan gaan mensen ook iets met jouw posts doen; delen, liken of reageren (en dat is wat je wilt!). Maar dan wel mits je post aan 1 van deze pijlers voldoet:
De right to play heeft alles te maken met het zorgvuldig selecteren van inhaakmomenten. Heeft het cht nut om als restaurant in te haken op International No Pants Day? Soms lijkt het haast een marketingdoel op zich te zijn, dat inhaken. Bij de Beste Social Media Awards is er zelfs een prijs voor de Beste Inhaker weggelegd. Maar pas op; wees kritisch en zorgvuldig zodat het inhaken zijn doel niet voorbij schiet.
Is de content geschikt voor het kanaal waar je het op wilt posten? Maakt het gebruik van de beste formaten en is het goed ingericht voor engagement? Hiervoor is het belangrijk dat je altijd het platform in je achterhoofd houdt n natuurlijk de manier waarop het wordt gebruikt. Ter illustratie een voorbeeld: Ga je op vakantie? Dan is wat je post per platform verschillend:
Ieder merk heeft een verhaal te vertellen. Wat is jouw verhaal? Vraag je bij iedere post af of het past in het thema en het verhaal dat je opbouwt op social media. Varieer hierin in verschillende momentums op relevante tijden:
Wat zijn jouw social media doelen? Elke post dient bij te dragen aan deze overkoepelende doelen van de conversiefunnel. Meet daarvoor bedrijfsresultaten, niet alleen KPIs.
Een belangrijke vraag om mee af te sluiten: Waarom post jij op je social media kanalen? En waarom zou het iemand berhaupt interesseren dat je post? Het is belangrijk dat je de juiste rol vindt voor jouw bedrijf en merk om zo waarde toe te voegen. Vraag jezelf hiervoor continu af of je content wel het delen waard is. Post daarom niet om maar te posten, maar zorg ervoor dat je altijd relevant bent. Je neemt het op social op tegen de schattige puppys en grappige memes. So remember; alles draait om goede content die voldoet aan de 5 besproken gouden regels!
Beste Fullservice Digital Agency '24