Challenge us
menu

Custom audiences en wenslijsten in Facebook

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Facebook heeft sinds kort een nieuwe functie waardoor heel gericht targeten mogelijk wordt: custom audiences. Hiermee kunnen adverteerders via het uploaden van e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook IDs specifieke groepen gebruikers koppelen aan advertenties. Deze targeting is al mogelijk vanaf 20 personen en kan via de Power Editor van Facebook. Een andere functie waar nog aan gewerkt wordt zijn de wenslijsten. Hiermee kunnen Facebook gebruikers door middel van een want knop collecties maken die ze kunnen delen met vrienden. Wanneer er wordt doorgeklikt op deze retailproducten kunnen mensen deze producten via Facebook aanschaffen.

Hulp voor bedrijven om het juiste publiek te bereiken

Het is sinds kort mogelijk om de Facebook campagnes nog specifieker te targeten. Dit kan namelijk via custom audiences. Deze nieuwe functie is voor adverteerders die al bestaande relaties hebben met een reeks gebruikers. Custom audiences zorgt ervoor dat de advertentie of sponsored story alleen wordt getoond aan een specifieke reeks personen.

Hoe werkt deze manier van targeting?

Het is door middel van deze nieuwe functie mogelijk om erg gericht te targeten in Facebook, deze targeting kan al vanaf 20 personen. E-mailadressen, telefoonnummers of Facebook IDs van de specifieke groep personen waarop jij wil targeten zijn hiervoor nodig. Het creren van een custom audience is erg eenvoudig, je hebt alleen een e-mailadressenbestand (of telefoonnummers/Facebook IDs) nodig in een Excel sheet. Deze Excel sheet is eenvoudig en snel up te loaden in de advertising tool van Facebook. Wanneer deze Excel sheet is gepload, kan je zelf een groep koppelen aan een Facebook campagne, waarbij alleen deze specifieke groep de advertentie te zien krijgt.

Waar je op moet letten

De kwaliteit van het adressenbestand is van erg belang, Facebook matcht namelijk de geploade gegevens met de gegevens in Facebook. De telefoonnummers en E-mailadressen moeten dus ingevuld zijn door de gebruikers wanneer ze een Facebook account aanmaakten. Facebook heeft daarnaast nog enkele voorwaarden en restricties aan deze nieuwe manier van targeten verbonden:

  • Het geschatte bereik van de specifieke groep personen mag niet kleiner dan 20 zijn
  • De optie is niet beschikbaar via de Marketplace van Facebook, het maken van een custom audience is slechts mogelijk met de Power Editor van Facebook of API partners
  • Je moet als adverteerder akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Facebook, waarmee je onder andere aangeeft dat je toestemming hebt om de gegevens te gebruiken

Wat zijn de voordelen van custom audiences?

Het is mogelijk om via custom audiences zeer specifiek te targeten, waardoor je zeer gericht klanten en/of prospects kunt bereiken. Daarbij is deze nieuwe functie ook erg handig om kwaliteitsfans te werven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die iets bij jou hebben aangeschaft en vervolgens in het e-mailadressen bestand staan. Deze personen hebben al een binding met jouw merk en/of product, waardoor zij erg geschikt zijn om jouw Facebookpagina te liken.

Wenslijsten in Facebook

Nog een nieuwe functie, waar nog aan gewerkt wordt, zijn de wenslijsten. Hiermee zet Facebook een stap richting e-commerce, aldus Reuters. Op dit moment werkt Facebook nog met 7 retailers en zit nog in de testfase. Door middel van een want knop kunnen Facebook gebruikers een collectie maken van producten die ze graag willen. Deze collectie kan worden gedeeld met vrienden, en wanneer er wordt doorgeklikt op deze producten is er de mogelijkheid om deze producten te kopen via Facebook. Deze wenslijsten kunnen bestaan uit allerlei retailproducten, zoals kleding en meubels.

Grote rol in de e-commerce

Vanwege het feit dat Facebook zon 1 miljard gebruikers heeft zal Facebook door middel van deze wenslijsten een grote rol kunnen gaan spelen op de e-commerce markt. Een woordvoerster van Facebook geeft aan dat Facebook geen winst zal maken op de verkochte producten via de wensenlijsten. Er wordt wel verwacht dat deze nieuwe wenslijsten zullen leiden tot een nieuwe bron van inkomsten voor Facebook. Dit zal niet in de vorm zijn van een geldbedrag per verkocht product, maar retailers zullen Facebook moeten betalen om hun producten te laten plaatsen op de wenslijsten.

Wil je meer weten over deze nieuwe functies of ben je benieuwd hoe Social Media voor jouw website efficint kan worden ingezet? Neem dan vrijblijvendcontactop met n van onze Social Media specialisten.

Auteur: Rene Nijhuis

 

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24