Facebook heeft sinds kort een nieuwe functie waardoor heel gericht targeten mogelijk wordt: custom audiences. Hiermee kunnen adverteerders via het uploaden van e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook IDs specifieke groepen gebruikers koppelen aan advertenties. Deze targeting is al mogelijk vanaf 20 personen en kan via de Power Editor van Facebook. Een andere functie waar nog aan gewerkt wordt zijn de wenslijsten. Hiermee kunnen Facebook gebruikers door middel van een want knop collecties maken die ze kunnen delen met vrienden. Wanneer er wordt doorgeklikt op deze retailproducten kunnen mensen deze producten via Facebook aanschaffen.
Het is sinds kort mogelijk om de Facebook campagnes nog specifieker te targeten. Dit kan namelijk via custom audiences. Deze nieuwe functie is voor adverteerders die al bestaande relaties hebben met een reeks gebruikers. Custom audiences zorgt ervoor dat de advertentie of sponsored story alleen wordt getoond aan een specifieke reeks personen.
Het is door middel van deze nieuwe functie mogelijk om erg gericht te targeten in Facebook, deze targeting kan al vanaf 20 personen. E-mailadressen, telefoonnummers of Facebook IDs van de specifieke groep personen waarop jij wil targeten zijn hiervoor nodig. Het creren van een custom audience is erg eenvoudig, je hebt alleen een e-mailadressenbestand (of telefoonnummers/Facebook IDs) nodig in een Excel sheet. Deze Excel sheet is eenvoudig en snel up te loaden in de advertising tool van Facebook. Wanneer deze Excel sheet is gepload, kan je zelf een groep koppelen aan een Facebook campagne, waarbij alleen deze specifieke groep de advertentie te zien krijgt.
De kwaliteit van het adressenbestand is van erg belang, Facebook matcht namelijk de geploade gegevens met de gegevens in Facebook. De telefoonnummers en E-mailadressen moeten dus ingevuld zijn door de gebruikers wanneer ze een Facebook account aanmaakten. Facebook heeft daarnaast nog enkele voorwaarden en restricties aan deze nieuwe manier van targeten verbonden:
Het is mogelijk om via custom audiences zeer specifiek te targeten, waardoor je zeer gericht klanten en/of prospects kunt bereiken. Daarbij is deze nieuwe functie ook erg handig om kwaliteitsfans te werven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die iets bij jou hebben aangeschaft en vervolgens in het e-mailadressen bestand staan. Deze personen hebben al een binding met jouw merk en/of product, waardoor zij erg geschikt zijn om jouw Facebookpagina te liken.
Nog een nieuwe functie, waar nog aan gewerkt wordt, zijn de wenslijsten. Hiermee zet Facebook een stap richting e-commerce, aldus Reuters. Op dit moment werkt Facebook nog met 7 retailers en zit nog in de testfase. Door middel van een want knop kunnen Facebook gebruikers een collectie maken van producten die ze graag willen. Deze collectie kan worden gedeeld met vrienden, en wanneer er wordt doorgeklikt op deze producten is er de mogelijkheid om deze producten te kopen via Facebook. Deze wenslijsten kunnen bestaan uit allerlei retailproducten, zoals kleding en meubels.
Vanwege het feit dat Facebook zon 1 miljard gebruikers heeft zal Facebook door middel van deze wenslijsten een grote rol kunnen gaan spelen op de e-commerce markt. Een woordvoerster van Facebook geeft aan dat Facebook geen winst zal maken op de verkochte producten via de wensenlijsten. Er wordt wel verwacht dat deze nieuwe wenslijsten zullen leiden tot een nieuwe bron van inkomsten voor Facebook. Dit zal niet in de vorm zijn van een geldbedrag per verkocht product, maar retailers zullen Facebook moeten betalen om hun producten te laten plaatsen op de wenslijsten.
Wil je meer weten over deze nieuwe functies of ben je benieuwd hoe Social Media voor jouw website efficint kan worden ingezet? Neem dan vrijblijvendcontactop met n van onze Social Media specialisten.
Auteur: Rene Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24