Een interessant artikel van SeoMoz: resultaten van een langdurig onderzoek naar het klikgedrag op de eerste resultatenpagina van Google.
Onderstaande tabel maakt duidelijk dat het gedrag van zoekers op Google sterk wijzigt. Volgens het meest recente onderzoek klikt 18.2% op het eerste resultaat, dat is de helft minder dan het onderzoek daarvoor (december 2010). Natuurlijk zijn hier logische verklaringen voor, zoals seizoensinvloeden. Van veel zoekwoorden varieert het aantal zoekopdrachten per seizoen (bijvoorbeeld: tuinmeubelen).
Er zijn echter aanvullende redenen die daling van het klikpercentage op de eerste 3 resultaten verklaren:
Duidelijke conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan worden is dat het belang van posities hoog in Google nog steeds groot is. Of de gewenste posities worden bereikt hangt af van zeer veel verschillende factoren. Een andere belangrijke conclusie is dat Google AdWords campagnes continu moeten worden geoptimaliseerd. Ook is optimalisatie van afbeeldingen van belang, zodat deze terugkomen in de zoekresultaten en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Google Maps resultaten.
Als er vragen zijn over bovenstaande onderwerpen, neem dan gerust contact op met onze specialisten.
Auteur: Niels Hobert
Beste Fullservice Digital Agency '24