Het nieuwe algoritme van Facebook kost bedrijven de kop. De Amerikaanse uitgever Little things heeft aangegeven zijn activiteiten stop te zetten nadat het 75% (!) van zijn organische verkeer is kwijt geraakt door het algoritme van Facebook. 100 mensen verliezen hun baan en de kans is groot dat er nog meer bedrijven volgen als er niets gaat veranderen in de aanpak voor Facebook. Een strategie is belangrijker dan ooit en hoe je dit het beste aan kan pakken vertellen we je in deze blog.
Om te begrijpen hoe je de nieuwe strategie het beste aan kan pakken is het belangrijk om eerste te begrijpen wat de gedachten achter de verandering van Facebook zijn. Je zou toch denken dat Facebook ook zichzelf in de portemonnee raakt door bedrijven en advertenties meer op de achtergrond te zetten. De grote vraag is dus: Facebook waarom? Mark Zuckerberg heeft hierop een verklaring gegeven. Hij vindt dat social media de laatste tijd t vaak slecht in het nieuws is. Social media zouden ervoor zorgen dat mensen juist minder sociaal worden; social zombies zou je gebruikers kunnen noemen. Mark vindt het belangrijk om het persoonlijke aspect terug te brengen. Hij noemt voorbeelden als omas die door Facebook toch dichtbij de kinderen en kleinkinderen kunnen zijn of vrienden die door grote afstand elkaar weinig zien en via Facebook toch nauw contact kunnen houden. Om dit te doen moet het imago van Facebook heel wat verbeterd worden. Nutteloze kattenfilmpjes en advertenties eruit, updates van vrienden erin.
Veel marketeers schieten in de stress want Facebook gaat het ik doe maar wat gedrag van ondernemers keihard afstraffen. Er word zelfs al gesproken van een Facebook Apocalypse! Maar het is beter om in dit geval te kijken naar de mogelijkheden in plaats van bang te worden van de bedreigingen. Grote namen als Mari Smith en Jon Loomer zijn enthousiast en zien zeker kansen!
Facebook Apocalypse? Laat je niet bang maken. Met name door nieuwe video richting van Facebook lijkt dit een heel goed jaar te worden voor marketeers. - Mari Smith
Ik ben het volledig eens met Mark. De eindgebruiker staat op 1, zonder hen is er geen Facebook platform om te gebruiken laten we er zuinig op zijn. - Michael sztelzner, oprichter Social Media Examinar.
Organisch bereik is nooit vanzelfsprekend geweest op Facebook. De tijd van hagel schieten ligt echter allang achter ons. Onderscheid jezelf met gerichte targeting. - Jon Loomer (Fb Advertising)
Voorheen werkte de telling van Facebook voor het bereik van jouw posts als volgt. Elke keer dat jouw post in een newsfeed geladen werd telde dit voor 1 persoon. Het kon dus heel goed zijn dat die persoon al gestopt is met scrollen voordat hij jouw post gezien had! Met andere woorden, Facebook telde een weergave terwijl dit niet eens het geval hoefde te zijn. De nieuwe manier van Facebook gaat anders. De weergave wordt pas geteld wanneer de gebruiker ook daadwerkelijk je post gezien heeft/voorbij gescrold heeft. Hierdoor lijkt het alsof je minder personen bereikt hebt maar eigenlijk krijg je alleen maar een veel relevantere weergave van je bereik.
Wat betekent de wijziging nou concreet voor de ondernemers;
Berichten met langere reacties en reacties op reacties zijn beter. Daarom werken tactieken als click-baiting niet meer. Het is veel waardevoller wanneer fans echt gaan reageren onder jouw posts en met elkaar en jou de interactie aangaan. Facebooks algoritme ziet dit als waardevol en zal jouw posts hoger in de listing zetten. Deze nieuwe manier van Facebook maakt vote baiting, react baiting en share baiting tot de verleden tijd.
Zo, nu duidelijk is hoe het nieuwe algoritme werkt en waarom Facebook hiervoor gekozen heeft gaan we over tot de tips. Hoe kan je jouw strategie zo aanpassen dat jouw pagina weer in de groene cijfers komt? Lets go!
De beste tip die we je kunnen meegeven om het nieuwe Facebook algoritme te verslaan is:Stop met het schieten van hagel, kies voor scherpMaar hoe adverteer je dan? Hoe trechter je de juiste audience uit al die Facebook gebruikers? Het antwoord is simpeler dan je denkt. Namelijk, door gebruik te maken van een Facebook Funnel.
In de Facebook-funnel maken we gebruik van 3 verschillende stadia. De funnel leidt ons door het proces van denken, naar voelen naar doen. Dit model is al in 1966 uitgebracht en heeft zich sindsdien al veelvuldig bewezen. Nou zijn de technieken wel veranderd maar de psychologie van de mens niet en daarom is deze manier van funnelen nog steeds enrm waardevol. De essentie van deze funnel is dus ook het bereiken van mensen die er toe doen, de relevante doelgroep. Niet gaan voor de massa maar trechteren naar een kleine maar o, zo relevante doelgroep.
Tijdens dit stadium wil je je bezoekers aan het denken zetten. Je advertenties moeten gaan over wie je bent en wat je doet. Dit is het moment om je op de juiste manier te positioneren in het brein van de klant. Denk bijvoorbeeld aan posts over nuttige blogs of vertel over je bedrijf. Daarnaast is het van belang om je UBR (Unique Buying Reason) over te brengen op je doelgroep. Waarom ben jij uniek en waarom moeten mensen naar jou toe komen in plaats van dat ze naar de concurrent gaan. Wat onderscheid jou van de rest?
Tijdens de targeting kies je voor een kleine, relevante groep. Maak hierbij gebruik van de mogelijkheid op Facebook om je doelgroep te verkleinen zoals hier in het voorbeeld gedaan is. Target naast een relevante doelgroep ook een relevante afstand. Als bijna al jouw klanten uit de omgeving komen (ongeveer 40km) ga dan niet tot 100km targeten, maar kies dan gericht voor een straal van 40km.
Let er met het maken van de advertentie ook op dat je het automatisch plaatsen uit vinkt. Kies er heel bewust voor om alleen in het nieuwsoverzicht te adverteren. Hier komen je advertenties het beste uit. Laat de advertentie voor dit eerste stadium ongeveer 14 dagen lopen. Op deze manier heeft de advertentie voldoende tijd om zich goed te presenteren en voldoende tijd om gegevens te verzamelen.
Tijdens het gevoel stadium wil je dat je klant jouw bedrijf leuk gaat vinden. Het is de bedoeling dat je een voorkeurspositie gaat creren. In het tweede stadium is het heel erg belangrijk dat je niet meer vanuit het B2C of B2B principe te werk gaat maar advertenties plaats vanuit het H2H (Human 2 Human) principe. Maak de berichten persoonlijk en probeer de Facebook gebruikers een uniek kijkje achter de schermen te geven. Je adverteert in dit stadium met als doel het creren van interactie op de posts. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van storytelling. Presenteer je bedrijf als iets menselijks, alsof je dichtbij de Facebook gebruiker staat.
De doelgroep voor deze advertentie zijn de Facebook gebruikers die bij de vorige advertentie doorgeklikt hebben naar jouw website. Wil je deze mensen heel gericht kunnen targeten, dan moet je gebruik maken van de Facebook pixel. Kies vervolgens bij website verkeer dus alle website bezoekers die de afgelopen 14 dagen (2 weken van de advertentie denkstadium) via de advertentie op jouw website gekomen zijn.
Het is belangrijk dat je de advertentie van het denk stadium om de twee weken even uit zet om verzadiging te voorkomen. De advertentie van het tweede stadium kan je aan laten staan. Deze kijkt naar de bezoekers van je website in de afgelopen 14 dagen. Deze groep bestaat elke keer waarschijnlijk voor een groot deel uit nieuwe bezoekers.
Tijdens het doen stadium wil je dat je klant conversies gaat maken. Het is nu tijd om producten te verkopen, leads te genereren d.m.v. downloads of contactgegevens te krijgen. In het derde stadium is het belangrijk dat je de boodschap kort maar krachtig maakt. Doe bijvoorbeeld een concreet aanbod. Bijvoorbeeld een gratis whitepaper, download, behandeling enzovoorts.
De doelgroep bestaat uit de mensen die eerder naar je website zijn geweest n interactie met je pagina hebben gehad. Dit is een dubbele retargeting. In je advertentie beheer kan je bij doelgroep dus ook kiezen uit doelgroep maken van de mensen die interactie hebben gehad met mijn eerdere berichten. Daarnaast kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om Facebook gebruikers te targeten die jouw videos bekeken hebben (minimaal 10 sec.). Selecteer de videos van de afgelopen 14 dagen. (Dit kan je ook doen voor mensen die interactie hebben gehad met jouw Facebook pagina en Instagram pagina.)
Facebook maakt te algemene advertenties veel duurder. Advertenties die bij de doelgroep passen zijn minder duur waardoor ze relevanter zijn. Deze strategie zorgt ervoor dat, ook al heb je weinig budget, mensen heel gericht worden benaderd. Deze advertenties worden door Facebook beloond met lagere advertentie kosten. Op deze manier ga je dus meer (relevantere) mensen bereiken met minder budget.
Wanneer je deze funnel-strategie gaat gebruiken heb je dus uiteindelijk een heel relevante doelgroep waarbij jij je bedrijf heel goed kunt positioneren. Als laatste willen wij graag nog n keer het moraal van het verhaal met jullie delen:
Stop met het schieten van hagel, kies voor scherp
Beste Fullservice Digital Agency '24