In een persbericht van 20 december jl. heeft de Rijksoverheid bekend gemaakt dat de cookiewet versoepeld wordt. Samengevat betekent de versoepeling dat websites binnenkort bezoekers geen toestemming meer hoeven te vragen voor het bijhouden van statistieken.
De Telecommunicatiewet gaat zo toegepast worden dat voor het plaatsen en lezen van zogeheten "first party analytische cookies" geen permissie meer hoeft te worden verkregen van de gebruiker. Statistiekenprogramma's als Google Analytics gebruiken dit type cookies, mits goed ingesteld.
Minister Kamp schrijft in een kamerbriefvan 20 december jl. dat hij tijdens het algemeen overleg van 21 november jl.met de Vaste commissie voor Economische Zakenheeft besproken dat dit type cookies geen negatieve gevolgen heeft voor de privacy van de gebruiker van het randapparaat. Dit is namelijk hetgeen dat artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet beoogt te beschermen.
De voorwaarden worden in overleg met de OPTA verder uitgewerkt. Globaal gezegd mogen websites de analytische cookies plaatsen zonder expliciete toestemming vooraf, mits de gegevens anoniem verzameld worden en niet met derden gedeeld worden.
Update: 21 december 2012.Er zitten wel wat haken en ogen aan op gebied van Google Analytics, waarover Wouter Dammers in zijn blogbericht van 20 december 2012 schrijft. Sowieso moet je Google Analytics op de juiste instellen dat de gegevens niet met derden gedeeld worden.Zelfs dan kun je nog discussieren of het aan de versoepelingsregel voldoet, aangezien je de gegevens niet mag delen, zelfs als dat ter verbetering van je eigen site zou zijn. We zijn benieuwd hoe de minister en de OPTA dit verder zullen oppakken.
De OPTA gaat in overleg met de minister de details verder invullen. Concreet betekent de versoepeling dat u op uw website voor de analytische cookies geen toestemming meer vooraf hoeft te vragen aan een bezoeker uit Nederland. Met andere woorden, u kunt het bezoek direct meten. Vr de versoepeling kon u volgens de richtlijnen het bezoek pas metennadat men toestemming had gegeven. De strikte opt-in regeling geldt straks dus (naar verwachting) alleen nog maar voor bijvoorbeeld cookies die door advertentieprogramma's alsGoogle Adwords voor Remarketing en door affiliatepartijen weggezet worden.
In een eerder artikel stelden we de invulling van de richtlijnen aan de kaak. We zijn blij met deze beslissing en verwachten dat er binnenkort meer stappen genomen zullen worden om de richtlijnen nog beter aan te laten sluiten op de praktijk.
Wilt u al een cookie opt-in-mogelijkheid gemplementeerd hebben, neem dan contact met ons op. In de privacy statements die wij bij de oplevering van nieuwe sites implementeren, informeren we bezoekers standaard over cookies. Mocht u uw eigen privacy statement onder de loep willen nemen, laat het ons dan weten.
Beste Fullservice Digital Agency '24