Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun smartphone om producten te bekijken en onderzoek te doen. Mobile heeft de manier waarop we winkelen veranderd en ook Instagram heeft bijgedragen aan de verandering in hoe we nieuwe merken en producten ontdekken. Tot nu toe konden Instagrammers taggen, linken naar blog posts in hun bio of hashtags gebruiken. Maar de mogelijkheid om te shoppen was niet mogelijk. Tot nu. Instagram heeft nu aangekondigd dat Instagram-gebruikers binnenkort in staat zijn om direct vanuit Instagram posts te winkelen.
Instagram lanceert deze test de komende maand onder een select aantal Amerikaanse gebruikers op iOS-apparaten, waaronder 20 retailers. Deze optie maakt het mogelijk om meer gedetailleerde informatie over producten in berichten te delen en gebruikers snel te laten switchen naar het bekijken van een product op Instagram tot het daadwerkelijke kopen op de website. De test is voorzien van een nieuwe "Tap to View Products" icoon in de linkerbenedenhoek van een post, die, wanneer het wordt aangeklikt, wijst op maximaal vijf getoonde producten met prijsinformatie. Gebruikers kunnen op specifieke producten klikken voor meer informatie en extra foto's bekijken, zonder dat daarbij Instagram wordt verlaten. Tot slot zijn gebruikers met deze optie in staat om op een "Shoppen" link in het product details scherm van het item te klikken, vanwaar ze het product rechtstreeks op de site van de retailer kunnen bekijken. Instagram verandert met deze optie in meer dan alleen een plek voor inspiratie, maar laat gebruikers ook onderzoek doen en daadwerkelijk shoppen.
Instagram is verstandig en zorgt ervoor dat het ontwerp van shoppable fotos niet te commercieel zijn; ze maken gebruik van product tags die niet direct zichtbaar zijn. Deze tags worden alleen weergegeven als je op het weergegeven icoon drukt. En daarmee verpesten ze niet het beeld, hetgeen juist op dit foto-georinteerde kanaal erg belangrijk is. Dit duidt op een goede uitvoering van de tool, waarmee Instagram prioriteit blijft geven aan een goede user experience op het platform.
Instagram's vice-president James Quarles zei in een telefonisch interview dat de nieuwe optie voortkomt uit een intern onderzoek waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van Instagram-gebruikers langer dan een dag piekert over een mogelijke aankoop, waardoor slechts 21% van de aankopen binnen een dag worden gedaan. Instagram wil hierop inspelen door productonderzoek minder ingewikkeld te maken.
Mobile is changing shopping, but mobile today can feel like going from a shop window to the cash register, missing the whole experience of browsing and trying things on, Quarles said. Businesses and people are looking to fuel that initial spark.
There is a huge opportunity to connect the steps people take on their journey to research and actually purchase products and services, voegt hij toe, waarmee hij Instagram beschrijft als een app waar gebruikers openstaan voor ontdekking en het opdoen van inspiratie.
Instagram is van plan om na verloop van tijd de functies wereldwijd ter beschikking te stellen. Daarnaast zijn er meer plannen: het introduceren van productaanbevelingen, nieuwe manieren voor het tonen van producten en een save product for later" tool om van start tot finish een mobiele shopping ervaring op hun platform te creren. Na verloop van tijd omvat de nieuwe functie ook de mogelijkheid om video toe te voegen en blijft Instagram de mogelijkheden van een koop button doorontwikkelen.
Instagram biedt met deze optie een welkome aanvulling voor veel bedrijven. Het fotogerichte platform geeft haar gebruikers in essentie veel meer inspiratie dan Facebook. Met deze nieuwe optie biedt Instagram de mogelijkheid om klanten vanaf het punt dat ze genteresseerd raken in het product direct mee te nemen naar het daadwerkelijke kopen ervan en maakt daarmee de customer journey van begin tot eind compleet.
Beste Fullservice Digital Agency '24