Challenge us
menu

Breaking: het vernieuwde Facebook algoritme

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Facebook heeft afgelopen donderdag bekendgemaakt dat het algoritme van hun newsfeed gaat veranderen. En dat komt niet helemaal als verrassing. Al langer hoorden we geluiden waaruit bleek dat er verandering aan zat te komen. Dit begon in 2016 met het geven van voorrang aan user-generated content. In oktober 2017 was Facebook aan het testen met een aparte newsfeed voor bedrijven (de Explore feed) en in december hebben ze bekendgemaakt engagement bait aan te gaan pakken. De Explore feed is er niet van gekomen, maar wel een andere update in het algoritme die veel gaat veranderen. Hoe dat precies zit? Dat lees je in deze blog.

De grote verandering

Facebook vindt het belangrijk om mensen dichter bij elkaar te brengen en hun relaties te versterken, het is immers een sociaal medium. En van de manieren waarop Facebook dit doet, is door mensen te koppelen aan interessante berichten van hun vrienden en familie in de newsfeed. In de loop van de komende maanden gaat Facebook updates uitvoeren voor het rangschikken van de feed, zodat mensen meer mogelijkheden krijgen om te communiceren met vrienden en familie. Facebook vindt het belangrijk dat het platform sociaal blijft en daarom heeft het algoritme altijd al voorrang gegeven aan updates van bekenden. De laatste tijd pikte Facebook meer signalen op dat posts van bedrijven, merken en uitgevers te veel aanwezig waren in de newsfeeds van gebruikers en daardoor persoonlijke momenten zouden overschaduwen. Tijd om dit een halt toe te roepen, vond Facebook.

Wat houdt de update in?

Facebook gebruikt signalen zoals hoeveel mensen reageren op berichten of hoe vaak posts worden gedeeld om te bepalen hoe hoog ze in de newsfeed komen te staan. Kort gezegd is het doel van deze update niet langer relevante content tonen, maar zinvolle sociale interacties triggeren. Met deze update geven ze ook prioriteit aan berichten die mogelijk conversaties en betekenisvolle interacties tussen mensen triggeren. Hiervoor gaat Facebook voorspellen welke berichten je mogelijk aansporen om contact te leggen met vrienden. Deze berichten worden hoger weergegeven in de feed. Dit zijn bijvoorbeeld posts die een discussie in de comments aanwakkeren of berichten die je misschien wilt delen en waar je op wilt reageert - of dat nu een bericht is van een vriend die advies zoekt, een vriend die om aanbevelingen voor een reis vraagt of een nieuwsartikel of video die veel discussie oproept. Kortom: zolang je ervoor zorgt dat mensen onderling interacteren met je posts komen je berichten nog steeds in de newsfeeds van veel van je volgers voorbij.

Wat betekent dit voor paginas?

De ruimte in de newsfeed is beperkt. Het is daarom een logisch gevolg dat er minder ruimte is voor posts van paginas wanneer updates van vrienden en familie en updates vaker worden getoond. Met deze updates zullen paginas merken dat het bereik, de weergavetijd en het verwijzingsverkeer gaan afnemen. De impact varieert van pagina tot pagina en wordt bepaald door factoren zoals het type inhoud dat je produceert en de manier waarop gebruikers ermee omgaan. Pagina's die berichten maken waar mensen meestal niet op reageren of commentaar op geven gaan de grootste afname zien. Lok je als pagina gesprekken tussen vrienden uit? Dan merk je minder effect.

Conversatie wordt ng belangrijker

Ik hoor je denken. Wat nu? Heb ik als paginabeheerder een probleem? Niet per se. De conclusie is dat posts die een gesprek tussen mensen triggeren hoger worden weergegeven in de newsfeed. Hoe dan? Facebook noemt als voorbeeld live video's. Deze leiden vaak tot discussies tussen kijkers op Facebook. Volgens Facebook krijgt een live video gemiddeld zes keer zoveel interacties als normale video's. Bereid stellingen voor en ga als pagina dus een testen met live video. Maar ook nieuws kan gesprekken over belangrijke kwesties triggeren. De conversatie wordt simpelweg ng belangrijker, dus probeer vooral een discussie uit te lokken in je posts. Wil je als gebruiker overigens berichten van bepaalde Facebookpaginas absoluut niet missen? Dan kun je nog de functie als eerst weergeven gebruiken.

Facebook algoritme

Goede content = key

Deze aangekondigde update in het algoritme toont aan dat het als bedrijf, merk of uitgever niet verstandig is om volledig afhankelijk te worden van een social media platform als Facebook. Het wordt je als pagina immers nog moeilijker gemaakt om organisch jouw volgers te bereiken en dat kan zoals gezegd ook grote gevolgen hebben voor je verwijzingsverkeer. Dan maar noodgedwongen meer adverteren? Dat Facebook na deze update meer advertentie-inkomsten gaat binnenhalen is een feit. Maar moeten we nu cht heel treurig zijn om deze update? Ik denk het niet. Facebook balanceert tussen de belangen van paginas en de wensen van gebruikers. Zouden ze laatstgenoemde negeren, dan zou dit het succes van het platform ondermijnen. In ieder geval wordt het belang van goede content creren hier nogmaals mee benadrukt. In mijn omgeving hoor ik veel mensen klagen over de vuilnisbak aan nieuws dat Facebook lijkt te worden. Dat Facebook naar haar gebruikers luistert is alleen maar goed!

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24