Zoekmachinemarketing staat zeker in Nederland voor veel marketeers nog steeds gelijk aan Googlemarketing. Niet zo gek als je bedenkt dat het marktaandeel van Google de laatste jaren steevast boven de 90 procent zit. Veel marketeers zien de toegevoegde waarde van Bing om die reden niet altijd. Toch zijn er een aantal redenen om Bing meer en meer in de gaten te houden.
In de Verenigde Staten is Bing al een paar jaar met een inhaalslag bezig en in maart van dit jaar bereikte het daar een marktaandeel van ca. 20%. Het marktaandeel van Bing in Nederland schommelt echter al jaren tussen de 3 en 4%. Toch zou dit op korte termijn wel eens anders kunnen worden en wel door de lancering van Windows 10 afgelopen juli.
Een andere interessante ontwikkeling die het marktaandeel van Bing zou kunnen uitbreiden is de integratie van Bing in Spotlight op iOS apparaten. Spotlight is de zoekfunctie van Apple en sinds iOS 9 zijn zoekresultaten van Bing gentegreerd in de zoekfunctie van Apple. In de afbeelding hieronder zie je hoe Spotlight de zoekresultaten weergeeft. Nieuw in iOS 9 is de een link waarmee je rechtstreeks wordt doorgestuurd naar de zoekresultatenpagina van Bing.
Uit onderzoek van ComScore naar het gebruik van zoekmachines in de Verenigde Staten blijkt dat bezoekers uit Bing 6,8% meer uitgeven dan bezoekers uit Google. Natuurlijk is dit onderzoek gericht op de Verenigde Staten en derhalve niet aantoonbaar representatief voor Nederland. Met behulp van Google Analytics monitoren we bij Adwise hoe Bing en Google zich tot elkaar verhouden. En wat blijkt? Over het algemeen leveren bezoekers uit Bing (zowel organisch als betaald) meer op dan bezoekers uit Google.
De concurrentie in Bing is (nu nog) aanzienlijk lager. In de meeste gevallen focussen marketeers nog volledig op Google, zowel voor zoekmachine optimalisatie als adverteren. Met enerzijds als gevolg dat de CPC in Bing Ads vele malen lager ligt en anderzijds dat er minder websites geoptimaliseerd zijn voor Bing waardoor je met wat extra inspanningen al resultaat in deze zoekmachine kan zien.
Al met al genoeg redenen om eens te kijken welke verschillen er zijn bij het inzetten van zoekmachine optimalisatie en wat de toegevoegde waarde van adverteren in Bing is.
In grote lijnen hechten beide zoekmachines waarde aan dezelfde elementen. Toch zijn er een aantal essentile verschillen in optimaliseren voor Bing en Google.
Sociale signalen
Waar Google zelf nog volhoudt dat sociale signalen geen directe invloed hebben op rankings, geeft Bing juist aan sociale signalen wel degelijk mee te wegen. In Bings eigen webmaster guidelines wordt aangegeven dat met name de mate van online invloed als rankingfactor wordt gezien: Social media spelen een rol bij het ranken in zoekresultaten. Als je invloedrijk bent op social media dan wordt je content vaker gedeeld. Deze signalen pakt Bing op en hebben uiteindelijk impact op hoe jij rankt in de organische zoekresultaten. Aldus Bing.
Content
Dat content erg belangrijk is, is geen geheim. Zowel voor Google als Bing is de kwaliteit en relevantie van content erg belangrijk. Wel verschillen beide zoekmachines in hoe de kwaliteit en relevantie van content bepaald wordt. Zo hecht Google meer waarde aan tekst en Bing juist aan visuele content. Bing onderscheidt voor het bepalen van de kwaliteit van content drie pijlers:
1. Autoriteit;
2. Nut;
3. Presentatie.
Semantiek
Google is inmiddels erg goed in het ontdekken van de betekenis van woorden in plaats van de letterlijke interpretatie. Bing is nog niet zo ver. In de zoekresultaten van Bing vind je over het algemeen dan ook meer webpaginas waar de title tag exact matcht met de zoekopdracht of waar het zoekwoord simpelweg vaker voor komt. Zoek je bijvoorbeeld op kip gerechten dan geeft Google slechts n zoekresultaat waar zowel kip als gerechten voorkomt in de title, terwijl Bing zes van de tien resultaten toont met deze twee woorden in de title.
Exact Match Domain (EMD)
Bing hecht meer waarde aan de zoekterm in de domeinnaam. Een domein waar de zoekterm in voorkomt wordt ook wel Exact Match Domain genoemd. Je zult in de zoekresultaten van Bing meer exact matchende domeinen vinden dan in de zoekresultaten van Google. Google heeft in 2012 namelijk de zogenoemde EMD update uitgebracht. Deze update heeft ervoor gezorgd dat het moeilijker is om met een EMD te ranken in Google.
Backlinks
Zowel Google als Bing hechten nog altijd veel waarde aan backlinks. Toch zit er verschil in de manier van backlinks beoordelen. Zo hecht Bing meer waarde aan anchorteksten, de zichtbare tekst van een link, dan Google. Wil je in Bing ranken op een bepaalde zoekterm? Dan is het krijgen van een backlink waarvan de anchortekst exact matcht met een bepaalde zoekterm nog steeds erg waardevol.
Gebruikerssignalen
En van de sterkste signalen van het algoritme van Bing zijn gebruikerssignalen: wanneer bezoekers via Bing op jouw website terechtkomen en direct weer wegklikken dan is dat voor Bing een duidelijk signaal dat de gebruiker niet heeft gevonden wat hij zocht. Een ander belangrijk gebruikerssignaal voor Bing is de doorklikratio. Wanneer jouw pagina op positie 1 staat maar een lagere doorklikratio heeft dan de pagina op positie 2 dan is dat voor Bing een signaal dat de link op positie 2 waarschijnlijk beter voldoet aan de zoekopdracht van de gebruiker.
Leeftijd van domein
In Bing vind je aanzienlijk meer oude domeinen dan in Google. Heb je een wat ouder domein? Dan heb je in Bing dus een streepje voor. Vanzelfsprekend is het in Bing dus juist lastiger om met een gloednieuw domein te ranken dan in Google.
Naast het feit dat je in Bing minder concurrentie hebt en dat Bing gebruikers over het algemeen waardevoller zijn heeft adverteren met Bing Ads nog een aantal belangrijke voordelen.
Lagere klikprijzen in vergelijking met Google
Zoals eerder gesteld is de CPC in Bing Ads lager dan in Google AdWords. Om dit te testen heb ik, steekproefsgewijs, in de accounts van drie klanten gekeken die zowel in Google als Bing Adverteren. Gemiddeld genomen is de CPC in Bing Ads 40% lager dan de CPC in AdWords en bovendien converteren bezoekers in Bing sneller. Kortom, het inzetten van Bings Ads zorgt voor meer rendement.
Maximale bereik in Google uitbreiden met Bing
Stel je hebt het maximale bereik in Google bereikt omdat er simpelweg niet meer zoekopdrachten op een bepaalde term zijn. Dan kun je dit bereik vergroten met behulp van Bing. Als voorbeeld pak ik de zoekterm garagedeuren. In Bing Ads heeft deze zoekterm 528 vertoningen. Adverteer je alleen in Google dan laat je deze 528 vertoningen aan je voorbij gaan.
Recente ontwikkelingen wijzen erop dat het marktaandeel van Bing wel eens zou kunnen groeien. In de Verenigde Staten werpt dit haar vruchten al af en is het marktaandeel gegroeid naar 20%. Om te bepalen of het inzetten van Bing toegevoegde waarde heeft, is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en dat je achterhaalt of je doelgroep gebruik maakt van Bing. Maakt je doelgroep gebruik van Bing. dan kun je deze zoekmachine eigenlijk niet links laten liggen, simpelweg omdat je dan (potentile) klanten misloopt. Wees je daarom bewust van de zoekmachine Bing en de kansen die het kan bieden.
Wil je meer weten over de ontwikkelingen in zoekmachineland, lees dan hierhet volledige blog. Ben je benieuwd wat het inzetten van Bing voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met n van onze internetmarketing adviseurs.
Beste Fullservice Digital Agency '24