Als je aan zoekmachinemarketing denkt, dan denk je aan SEO voor Google, Google AdWords, Google Product Listing Ads, etc. Heel logisch, aangezien Google een marktaandeel heeft van tussen de 93 en 98 procent (afhankelijk van het device). Maar betekent dit dat je je alleen op Google moet focussen? Nee! We laten je zien waarom je zoekmachines Bing en Yahoo! niet moet negeren.
Bing en Yahoo! (die sinds 2009 steeds meer samenwerken) hebben op dit moment in Nederland een gezamenlijk marktaandeel van circa 3,6 procent. In verschillende Europese landen en vooral de Verenigde Staten ligt dit aanzienlijk hoger. Volgens comScore heeft Microsoft in de Verenigde Staten zelfs een marktaandeel van 18 procent in december 2013. Het groeiende marktaandeel komt o.a. doordat Bing de standaard zoekmachine is op Windows smartphones, voor Apple Siri en op computers met Windows 8. De verwachting is dat het marktaandeel van Bing de komende jaren dan ook gestaag zal blijven stijgen.
Verhouding zoekopdrachten (marktaandeel zoekmachines) in de Verenigde Staten volgens comScore
Ook al is het marktaandeel van Bing en Yahoo! laag, de kans is groot dat een deel van je doelgroep n van de twee gebruikt. Iedere website of webshop heeft enkele zoektermen en/of zoektermsegmenten die het best converteren. Over het algemeen kun je dus zeggen: door topposities te behalen in Bing en Yahoo! kan het aantal conversies met ruim 3,5 procent stijgen. Onze ervaring is dat gebruikers via zoekmachines Bing en Yahoo! zelfs beter converteren dan gebruikers via Google.
Zoekmachine adverteren betekent continue optimalisatie op basis van rendement. Dit betekent voortdurend analyseren, testen en uitbreiden van zoektermen en advertentieteksten. Een snelle slag voor meer resultaat is om zoektermen en advertentieteksten die goed converteren ook in te zetten in Bing en Yahoo!. Het benodigde budget is vaak een fractie van het Google AdWords budget, maar het zorgt er wel voor dat je ook voor de 3,5 procent van je doelgroep die je nu misloopt vindbaar bent. Door de lagere klikprijzen en vaak beter converterende gebruikers zal het totale rendement van zoekmachinemarketing toenemen.
Yahoo! en andere websites maken gebruik van de zoekmachinetechnologie van Bing
Meer weten? Neem contact op met n van onze specialisten!
Beste Fullservice Digital Agency '24