Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de jonge doelgroep (15 - 34 jaar) steeds beter vertegenwoordigd wordt op Tumblr. Niet alleen in Amerika is dit het geval, ook in Nederland blijkt uit onderzoek vancomScore. Bijna de helft van alle gebruikers van Tumblr bevindt zich in deze leeftijdscategorie. Voor bedrijven en merken welke zich richten op deze jonge gebruikersgroep biedt Tumblr volop kansen. Maar wat is dit netwerk ook alweer? Waarom zou je aan de slag gaan met Tumblr? En wat kunnen bedrijven en merken met dit netwerk?
Voor degenen die Tumblr nog niet kennen: Tumblr is een blogplatform opgericht in 2007 waarbij gebruikers van het blogplatform onder andere blogs, stilstaande en/of bewegende afbeeldingen, filmpjes en links met hun volgers delen. Gebruikers van Tumblr kunnen eigen content plaatsen, maar het is op Tumblr ook mogelijk om bijdragen van anderen over te nemen en te bewerken, ook wel rebloggen genoemd.
In mei dit jaar is Tumblr overgenomen door Yahoo voor een bedrag van 1,1 miljard dollar wat voor veel buzz heeft gezorgd rondom dit social media platform. Yahoo liet er geen gras over groeien en begon direct met de introductie van gesponsorde verhalen. Dit zijn advertenties welke worden getoond bij het dashboard (waar de gebruikers van Tumblr de updates zien van de blogs die zij volgen) van de Tumblr gebruikers. Op dit moment kunnen alleen sponsors adverteren op Tumblr. Dit houdt in dat alleen door Tumblr goedgekeurde bedrijven kunnen adverteren op Tumblr via Tumblr Radar en Tumblr Spotlight. Of hier (binnenkort) verandering in zal komen is niet duidelijk.
Tumblr wordt steeds populairder, met name onder de jonge gebruikersgroep (15 tot en met 34 jaar). Uit onderzoek van comScore is gebleken dat 49% van de gebruikers van Tumblr tussen de 15 en 34 jaar oud zijn. Bij Facebook ligt dit percentage op 35,5%. Dit verschil geeft aan dat steeds meer jongeren gebruik maken van Tumblr en zich niet alleen op Facebook en Twitter bevinden.
Uit onderzoeken blijkt tevens dat steedsmeer mensen tussen de 15 en 34 jaar Facebook de rug toe keren.Uit onderzoek vanMarketingfactsblijkt namelijk dat n jaar geleden 55% van de Facebook gebruikers zich in deze leeftijdscategorie bevonden, terwijl dit percentage op dit moment op 35,5% ligt. Op Facebook is de oudere gebruikersgroep (55+) ook flink toegenomen, van 6% naar 23%. Het lijkt erop dat deze jonge gebruikersgroep massaal overstapt naar Tumblr. De reden hiervoor? Dit is niet helemaal duidelijk. Deze verschuiving zou kunnen komen door de flinke toename aan oudere gebruikers op Facebook, maar ook door de flinke commercialisatie van Facebook.
Op dit moment heeft Tumblr in Nederland zon 150.000 unieke bezoekers per dag, waar Pinterest zon 60.000 en Instagram 120.000 unieke bezoekers per dag heeft. Nederlandse gebruikers zijn over het algemeen erg actief op Tumblr, wat ook de reden voor Tumblr was om ook een Nederlandse versie te introduceren van het netwerk in 2012.
Tumblr heeft een erg jonge gebruikersgroep, wat een echte kans is voor bedrijven en merken welke zich richten op deze jonge gebruikersgroep van 15 tot en met 34 jaar. Wat Tumblr ook uniek maakt is dat de reblogs zorgen voor langdurige engagement. Content wordt constant opnieuw gedeeld waarbij een derde van het aantal reblogs zelfs na dertig dagen na het posten van het originele bericht plaatsvindt. Het is hierbij wel van belang dat er unieke content wordt geplaatst welke de jonge doelgroep ook uitnodigt om het bericht te gaan delen.
Deze gegevens tonen aan dat het deelnemen aan Tumblr veel kan opleveren, zeker wanneer er subtiele branding in de content verwerkt zit. Daarnaast is Tumblr een ideaal platform om naamsbekendheid te genereren.
Tumblr wordt steeds populairder en steeds meer grote merken zien de kansen in van Tumblr en nemen dan ook deel aan Tumblr. Onder andere Coca-Colaen Disney zijn reeds te vinden op Tumblr. Daarnaast begeven steeds meer Nederlanders zich op dit platform, waardoor het steeds moeilijker wordt om dit visueel ingestelde platform te negeren. Het is belangrijk om goed na te denken of jouw doelgroep wel te vinden is op Tumblr voordat je aan de slag gaat met Tumblr. Bijna de helft van alle Nederlandse gebruikers is namelijk jonger dan 35 jaar.
Hieronder staan enkele succesfactoren, waar zeker bij stil moet worden gestaan wanneer je aan de slag gaat met Tumblr:
Elk social media platform kent haar succesfactoren en valkuilen. Het is erg belangrijk om voor deelname aan elk social media platform op de hoogte te zijn van deze succesfactoren en valkuilen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, zo ook voor Twitter en YouTube. Meer weten over de succesfactoren van Twitter en YouTube?Lees hier de succesfactoren en valkuilen van Twitteren lees hier een artikel over de succesfactoren van YouTube.
Heb je vragen over Tumblr of over een ander social media platform? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzeadviseurs staan je graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24