Google gaat over van een desktop-first naar een mobile-first-index. De deadline hiervoor komt steeds dichterbij en de nieuwe index gaat naar verwachting eind 2017 of begin 2018 live. Maar wat is de mobile first index? Hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op deze nieuwe indexering?
Google indexeert momenteel eerst de content op je desktopversie en vervolgens de mobiele versie van je website. Met de mobile-first-index is dit precies andersom. Google indexeert dan eerst de mobiele versie en vervolgens pas de desktopversie van je website.
Dat steeds meer verkeer via mobiele devices verloopt is geen nieuws, maar hoe liggen de verhoudingen in de verschillende branches? Uit ons onderzoek is gebleken dat het gebruik van mobiel, tablet en desktop sterk van elkaar verschilt per branche. Business-to-businesssites wijken hierbij het meeste af, in deze branche is het aantal sessies met een desktop het hoogst, namelijk gemiddeld 72,57 procent. Mobiel komt tweede met 18,77 procent en tablet als laatste met 7,76 procent.
Betekent dit dan dat de mobile-first-index voor de b2b branche niet relevant is? Zeker niet, het is net zo belangrijk. Ondanks dat de meeste bezoekers op de desktop versie van je website zitten indexeert Google de mobiele versie van je website en deze heeft invloed op welke positie jij komt te staan.
Zorg voor een mobielvriendelijke website. Wil je testen of jouw website mobielvriendelijk is dan kun je de mobielvriendelijkheidstest van Google doen.
Naast de mobielvriendelijkheidstest vind je in Google Search Console meer informatie over de mobielvriendelijkheid van je website. In dit menu staat vermeld op welke paginas verbeterpunten te vinden zijn.
Is er nog geen mobiele versie van je website? Nog geen reden tot paniek, maar wel noodzaak dat je hiermee aan de slag gaat. Google heeft laten weten dat ze dan de dekstop versie van je website zullen indexeren alleen dan crawlen ze jouw website met een mobile user agent. Je website wordt dus nog wel gendexeerd maar wordt slechter beoordeeld, omdat deze niet mobielvriendelijk is. Daarnaast is de kans groot dat mobiele bezoekers de website snel weer zullen verlaten omdat ze een slechtere gebruikservaring hebben.
Benieuwd hoe jij je voor kunt bereiden op de mobile first index? Lees de hele blog inclusief tips op Emerce.nl!
Beste Fullservice Digital Agency '24