25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, de 'algemene verordening gegevensbescherming' (AVG) of internationaal bekend als 'general data protection regulation' (GDPR). In deze wetgeving staan nieuwe richtlijnen voor het verzamelen van data. Eerder in onze AVG/ GDPR serie is te lezen wat de impact van deze wet-, en regelgeving voor Digital Marketeers en specifiek voor E-mailmarketeers is. Martijn legt in zijn artikel op Marketingfacts uit wat het gevolg is voor tracking en analytics.
De bezoeker van de website of het digitale platform moet vooraf toestemming geven voor het verzamelen en opslaan van de persoonsgegevens. Deze gegevens zijn onder te verdelen in drie categorien:
1. Persoonsgegevens
2. Psuedo-anonieme data
3. Anonieme data
Officieel is het niet toegestaan om tracking te gebruiken en ben je verplicht om duidelijk te vermelden welke data je verzameld n voor welke doeleinden deze worden gebruikt. Als je eerder al een opt-in van je bezoeker hebt ontvangen, moet iemand zich ook eenvoudig kunnen afmelden middels een opt-out.
Naast de algemene verordening gegevensbescherming wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe variant van de ePrivacy Regulation. In deze wetgeving staat ondere hoe de opt-ins verzameld moeten worden en het gebruik van metadata en cookies.
Ben je benieuwd hoe het verder gaat met het verzamelen van data na de invoering van de AVG/ GDPR? Lees het complete artikel van Martijn op Marketingfacts.
Beste Fullservice Digital Agency '24