Challenge us
menu

Alles wat je moet weten over Google CSS Partners

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Als gevolg van een megaboete van de Europese Unie, heeft Google haar beleid voor Google Shopping advertenties aangepast en het Comparison Shopping Services (CSS) programma in het leven geroepen. Met het CSS programma krijgen prijsvergelijkers meer ruimte voor concurrentie binnen Google Shopping. Adwise is door Google toegelaten als CSS partner. In dit artikel lees je wat het CSS partnerprogramma precies inhoudt en wat de voordelen voor adverteerders binnen Google Shopping zijn.

Over het CSS programma

Het adverteren binnen Google Shopping was voorheen alleen mogelijk via Google. Hierdoor kregen vergelijkingswebsites niet de kans om eerlijk te concurreren. Volgens de EU is dit machtsmisbruik en om deze reden kreeg Google vorig jaar een boete. Als reactie op deze boete heeft Google het CSS partnerprogramma gentroduceerd.

Vergelijkingswebsites komen in aanmerking om Google CCS Partner te worden. Als CSS partner is het mogelijk om advertenties binnen Google Shopping in te kopen. Een advertentie via een CSS partner ziet er hetzelfde uit als een reguliere Google Shopping advertentie, alleen staat er onder de advertentie de naam van de CSS partner vermeld. De bezoeker wordt bij het klikken op een advertentie doorgestuurd naar de webshop waarvan het product afkomstig is. Alleen bij het klikken op de link van [naam CSS partner] gaat de bezoeker naar de vergelijkingswebsite. Om het partnerprogramma te stimuleren heeft Google interessante kortingen aan het CSS programma gekoppeld. Adwise heeft haar eigen vergelijkingssite: Compriceingezet om in te spelen op deze ontwikkelingen. Via Comprice krijgt een merchant beschikking over alle voordelen van het CSS programma, CPCs worden volledig transparant ingekocht en alle voordelen gaan n op n terug naar de aangesloten merchant.

Voorbeeld advertentie binnen Google Shopping

Korting op Google Shopping advertenties

Om prijsvergelijkers te laten concurreren met advertenties in Google Shopping krijgt een CSS partner 20% korting op de CPCs. Dit houdt in dat een adverteerder die direct via Google Shopping adverteert, 20% meer moet bieden om op gelijk niveau van een bod van een CSS partner te komen. Naast dit voordeel is er ng een voordeel, namelijk: Merchant SpendMatch.

Merchant SpendMatch

Update 4 oktober 2018: het incentive programma is aangepast. De ad credit korting van 30% is verlaagd naar 5% met een max. van 100.000. De ad credit korting loopt af op 31 december 2018. De veilingkorting via een CSS account van 20% blijft ongewijzigd.

Om het CSS programma nog een stimulans mee te geven is er de Google de Merchant SpendMatch. Dit houdt in dat een adverteerder die via een CSS partner (ons in dit geval) adverteert, iedere maand tot 30% van de uitgaven als advertentietegoed krijgt teruggestort in het Google Ads account met een max van 32.000 per maand. De maximum geldt voor elke individuele CSS, dus voor een merchant met meer dan 100.000 Shopping uitgaven kan het gunstig zijn om de spend te verdelen over meerdere CSSen.

Als adverteerder via een CSS account krijg je dus n 20% korting op je CPC n tot 30% procent van je uitgaven terug als advertentietegoed.

Veiling

Producten die door meerdere CSSen zijn geupload inclusief Google Shopping worden altijd maar n keer weergegeven in het advertentieblok. De adrank bepaalt welke plaatsing wordt weergegeven, hierbij kan een merchant niet tegen zichzelf opbieden. Alle biedingen vanuit aangesloten CSSen worden eerst onderling tegen elkaar weggestreept voordat deze meegaat in de uiteindelijke veiling. Ter verduidelijking heeft Google dit proces toegelicht in een animatie:

Mogelijkheden voor implementatie

Er zijn verschillende opties voor de implementatie van een CSS. Het is afhankelijk van de situatie welke optie het beste past. Wij stellen hieronder drie scenario's aan je voor:

Optie 1

Bij optie n wordt het huidige merchant center onder een CSS multi client merchant center gemigreert. Dit wordt handmatig geregeld via de CSS accountmanager van Google. Hierbij is het van belang dat de betreffende CSS een opt-in heeft voor zoekpartners, dynamische remarketing en de shopping-tab. Deze methode kan invloed hebben op de mate van Google support voor het account. Door middel van een extra ondertekende agreement is het mogelijk om de huidige mate van support te behouden. Nadeel in dit scenario dat het CSS dashboard (overzicht welke CSSen voor jou adverteren) niet meer inzichtelijk is. Hier is een workaround voor door een nieuw leeg merchant center terug te claimen en hierin geen feeds te uploaden. Ook moet een switch terug naar Google Shopping handmatig worden toegepast, hier kan enige tijd overheen gaan. Voordeel is dat gelijk 100% van de kortingen worden toegekend en in de huidige Shopping campagnes hoeven er geen wijzigingen in het account doorgevoerd te worden. De historie, data en biedstrategien blijven dan ook behouden.

Optie 2

Een tweede mogelijkheid is onder het multi client merchant center van de CSS een nieuwe merchant center te creren. In het huidige Google Ads account worden de nieuwe Shopping campagnes opgezet en hieraan gelinkt. Voordeel hiervan is dat het huidige merchant center en campagnes intact blijven, bij een switch terug van CSS naar Google Shopping kan alles eenvoudig weer worden geactiveerd. Je kan ervoor kiezen om zowel de huidige Shopping campagnes als de nieuwe campagnes via de CSS actief te houden om te testen wat qua resultaat beter werkt. Nadeel is wel dat de historie en biedstrategien opnieuw moeten worden opgebouwd in de nieuwe campagnes. Voordeel van het intact laten van het huidige merchant is dat er geen workaround hoeft te worden gemaakt voor het CSS dashboard.

Optie 3

Bij optie drie wordt een nieuw merchant center gecreerd onder een nieuw Google Ads account. Voordeel hiervan is dat er geen workaround hoeft te worden aangelegd om bij het CSS dashboard te komen en dat er geen agreement hoeft te worden getekend om de Google Support te blijven behouden. Als de Shopping spend door een nieuw account loopt, zal over het overgebleven gedeelte in het bestaande Google Ads account altijd support behouden worden. Nadeel is dat er vanuit meerdere accounts gewerkt wordt, waardoor alle conversie-data versplinterd. Daarbij moet de historie van het account en de campagnes opnieuw opgebouwd worden.

Gebruik maken van de voordelen van een CSS partner?

Adwise is officieel toegelaten als CSS partner, dit betekent dat je via ons gebruik kan maken van alle unieke voordelen die het CSS partnerprogramma biedt. Alle kickback en marge voordelen gaan via Comprice volledig terug naar de aangesloten merchant, wij vragen eenmalig een aansluitvergoeding (maar geen maandelijkse kosten). Heb je vragen? Neem gerust contact op, wij leggen het je graag uit en komen graag langs om de mogelijkheden te bespreken!

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24