Vandaag heeft Google aangekondigd dat vanaf begin mei de opties voor exact zoeken en zoeken op woordgroep zullen gaan veranderen. Vanaf dan kunnen Google Adwords advertenties worden geactiveerd bij spelfouten, meervoudsvormen en andere sterk gelijkende varianten van je zoekwoorden.
Met onderstaande zoektermen schetsen we een voorbeeld:
Tevens word je weergegeven bij acroniemen, vervoegingen, verbuigingen van de stam, afkortingen en diakritische tekens.
Voor de berekening van de kwaliteitscore en het bod voor de eerste pagina zullen deze varianten niet worden meegerekend en gaat Google alleen uit van je exacte zoekwoord. Dit betekent dus dat een slechte CTR op deze varianten geen invloed zal hebben op je kwaliteitscore, wat een groot voordeel is.
Google laat je zelf nog wel de controle houden of je deze manier van weergave ook daadwerkelijk wilt. Standaard staat de nieuwe functie ingesteld, maar via de campagne-instellingen kun je sterk gelijkende varianten uitschakelen:
Wij denken dat deze nieuwe manier van weergave een positieve ontwikkeling is. Je hoeft je niet langer bezig te houden om vele varianten en spelfouten van je zoekwoorden toe te voegen. Dit zal dus de nodige tijd besparen.
Google zegt zelf dat ongeveer 7% van de mensen die op zoek zijn naar producten of diensten een spelfout maakt. Met deze optie wordt dus het aantal vertoningen en klikken vergroot, zonder dat dit ten koste gaat van het eindresultaat.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening over deze nieuwe aanpassing van Google, dus laat hieronder je reactie achter!
Geschreven door: Nick Oltvoort
Beste Fullservice Digital Agency '24