Google heeft een nieuwe update aangekondigd: Enhanced campaigns, oftewel geoptimaliseerde campagnes in het Nederlands. Deze update maakt het mogelijk om campagnes die gericht zijn op verschillende apparaten eenvoudiger te beheren binnen Google AdWords. Hierdoor komt een einde aan het adverteren vanuit een campagne dat uitsluitend gericht is op smartphone- en tabletgebruikers.
Zoals uit een eerder blogbericht is gebleken wordt mobiel internetten steeds populairder. Deze snelle stijging in het gebruik van mobiele apparaten is ook niet bij Google onopgemerkt gebleven. Uit recent onderzoek blijkt dat zelfs 90% van de consumenten dagelijks tussen verschillende apparaten schakelt. Hierbij speelt tijd ook een belangrijke rol. Een onderzoek van comScoretoont bijvoorbeeld aan dat s ochtends vr werktijd vooral de mobiele telefoon wordt gebruikt om te internetten, tijdens werktijd er vooral gebruik wordt gemaakt van computers en s avonds de tablet het meest populaire apparaat is om mee te internetten.
Google heeft 3 belangrijke veranderingen aangekondigd:
1. Gerichter bieden
De nieuwe geoptimaliseerde campagnes maken het mogelijk om verschillende biedingen in te stellen vanuit n campagne. Met bodaanpassingen kunnen onder andere de biedingen worden beheerd voor verschillende apparaten, locaties en moment van de dag. Per campagne kan er hierdoor gerichter worden geboden.
2. Slimmere advertenties
Slimmere advertenties die zijn geoptimaliseerd voor de situatie van de gebruiker geeft de mogelijkheid om advertenties te vertonen op verschillende apparaten met de juiste advertentietekst, extensie, sitelink of app. Hierbij hoeven de instellingen per campagne niet te worden gewijzigd.
3. Geavanceerde rapporten
Met de geavanceerde rapporten is het mogelijk om meerdere type conversies zoals app-downloads en telefoontjes vanaf smartphones door te meten.
Met geoptimaliseerde campagnes is het mogelijk om alles overzichtelijk op n plaats te beheren in plaats van verschillende campagnes en rapporten te moeten combineren en vergelijken. Het wordt dus eenvoudiger om te targeten op verschillende apparaten. Met deze update worden desktop en tablet wel als n apparaat beschouwd waardoor deze niet meer los van elkaar te targeten zijn.
Onderstaand filmpje legt kort uit wat de veranderingen binnen Google AdWords zullen zijn:
*Deze video is alleen beschikbaar in het Engels
Adverteerders stellen een bod in, welke toegepast wordt op tablet en desktop. Voor een bod om op smartphones te adverteren, moet er een multiplier worden ingesteld van het desktop- en tablet-bod. Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld:
Wanneer je besluit om niet te adverteren op smartphones zet je de multiplier op -100%. Met deze nieuwe enhanced campaigns hoef je dus niet een separate campagne in te richten voor alleen smartphone- en tabletgebruikers.
De update is voor iedereen naar verwachting medio 2013 doorgevoerd en beschikbaar.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24