Het is populair om producten te verkopen via marketplaces. Dit zijn platformen waarop meerdere levanciers hun producten kunnen aanbieden. Denk hierbij aan: Bol.com, Marktplaats, Amazon en eBay. Voordelen van marketplaces zijn dat het aanbod voor de consument ruim is en de prijzen concurrerend zijn. Voorheen werd een marketplace vooral gebruikt om van de lastige voorraad af te komen maar tegenwoordig is het kanaal voor veel retailers niet meer weg te denken uit de marketingmix.
Shopping Tomorrow deed onderzoek naar het marktaandeel van de internationale marketplaces en zij verwachten dat het aandeel doorgroeit tot 40% in de internationale online retail-markt. Door dit grote bereik is het een manier waar je als retailer niet omheen kan. Om ervoor te zorgen dat je via de marketplaces ook de juiste doelgroep bereikt is het belangrijk om goed na te denken over de juiste platformen. Het aanbieden van populaire producten met veel volume en concurrentie kan veel omzet opleveren, daarvoor is wel onderscheidend vermogen nodig. Ons advies: kijk ook eens naar de niche-markten. Voor welke sites kan jouw bedrijf en aanbod interessant zijn? Doe een zoekopdracht bij de verschillende aanbieders en beoordeel of jouw product hiertussen past.
De basis voor een goede plaatsing is een productfeed. Hoe completer je productfeed, hoe beter je conversie. Dit maakt het relatief eenvoudig en efficint om een assortiment aan producten online te plaatsen. Bij een goede feed worden veel velden/attributen meegeleverd, wat de vindbaarheid ten goede komt. Het is per marketplace afhankelijk welke velden verplicht zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van een XML productfeed.
Het is belangrijk dat de informatie in deze feed ltijd klopt. Wanneer de prijzen, afmetingen of voorraad niet kloppen, wordt er verkeerde informatie getoond. Hierdoor kunnen vervolgens problemen in het logistieke proces ontstaan, wat tot een negatieve klantervaring kan leiden.
Lees het complete artikel, inclusief tips & tricks over adverteren op marketplaces in het artikel van Digital Advertising Marketeers Jan en Rick op Frankwatching.
Beste Fullservice Digital Agency '24