Binnen Adwise houden wij ons al sinds onze oprichting bezig met (online) arbeidsmarktcommunicatie en e-recruitment. Wij spreken dan ook veel met prospects, opdrachtgevers en relevante leveranciers over de ontwikkelingen binnen zowel recruitment als marketing, zodat we in staat zijn om de recruitmentdoelen van onze opdrachtgevers te vertalen in de meest innovatieve en toonaangevende oplossingen in de markt.
Uit alle gesprekken die we in 2015 hebben gevoerd, hebben wij onderstaande 9 belangrijke trends in recruitment gedestilleerd die we zien voor 2016:
Employer branding staat al(weer) een tijdje op de agenda van grote, toonaangevende organisaties en dat zal ook in 2016 niet anders zijn. Een belangrijke ontwikkeling die wij zien is dat het onderwerp ook steeds vaker ook op de agenda komt van middelgrote bedrijven, die de druk om aandacht te besteden aan het employer brand (om continu voldoende talenten te werven) tot op heden wellicht nog onvoldoende voelden. In ieder geval onvoldoende om er ook daadwerkelijk in te gaan investeren. Maar de druk neemt toe en daarom verwachten wij dat dit jaar de bereidheid om meer tijd en budget te gaan besteden aan het werkgeversmerk zal toenemen.
De candidate experince is de totale ervaring die een sollicitant heeft opgedaan gedurende de orintatie en sollicitatie in zijn of haar zoektocht naar een nieuwe baan. Bedrijven die (willen) werken aan een sterk employer brand, zullen ook de candidate experince (en dus het recruitmentproces) steeds meer gaan optimaliseren. Tot en met de onboarding aan toe. Want met een sterk werkgeversmerk alleen ben je er nog niet. Het volledige proces eromheen is minstens zo belangrijk. Niet alleen omdat (de meest gewilde) kandidaten steeds kritischer worden, maar ook omdat organisaties zich steeds vaker beseffen dat een sollicitant ook een consument is en dat er een grote kans is dat de koopbereidheid van deze consument af zal nemen bij een slechte ervaring tijdens een sollicitatieprocedure. Kijk maar eens naar sheet 17 van deze presentatie van Careerbuilder waarin deze stelling is onderzocht.
Marketeers weten dat het op het juiste moment bieden van relevante en doelgroep gerichte content al jaren n van de meest belangrijke manieren is om in contact te komen met potentile kopers. Maar content marketing zal ook een steeds belangrijker onderdeel worden van de recruitmentstrategie. Want met de juiste content op het juiste moment n platform val je niet alleen meer op, maar je kunt er ook jouw employer brand mee versterken, je meer onderscheiden ten opzichte van andere organisaties en je vindbaarheid in zoekmachines vergroten. Bovendien kan het inzetten van content marketing je helpen om ook zichtbaar te worden bij de latent werkzoekenden. En dat is weer handig voor de lange termijn. Om van content marketing een succes te maken, is het uiteraard wel belangrijk dat je goed nadenkt over je content strategie en de juiste kanalen kiest om je content te verspreiden.
Omdat steeds meer bedrijven zullen investeren in een sterk(er) employer brand n een optimale candidate experince, kan het niet anders dan dat ook de recruiter steeds meer mobile first gaat denken. Want een potentile kandidaat begint zijn/haar orintatie naar een nieuwe baan steeds vaker via een smartphone of tablet. Bijvoorbeeld door te klikken op een vacature posting op een jobsite, een advertentie op facebook, een oproep op LinkedIn of op een linkje bij de toelichting van een employer branding video op YouTube.
Video inzetten voor recruitment is niks nieuws, maar ook lang nog niet vanzelfsprekend. De verwachtingen zijn dat hier in 2016 verandering in zal komen en dat video op alle fronten terrein zal gaan winnen. Dus niet alleen m.b.t. employer branding, maar ook voor directe werving (denk aan de videovacatures) en in het sollicitatieproces. Behalve dat video breder en vaker zal worden ingezet, wordt dit ook steeds goedkoper. Met een goede smartphone, drone of digitale camera kom je tegenwoordig zelf al een heel eind en een videovacature in huisstijl kost je ook de kop niet (meer). Het hoeft ook allemaal niet (te) perfect. Een te gelikt verhaal zal worden gezien als een marketingtruc terwijl juist de oprechtheid en puurheid het voor kandidaten meer geloofwaardig zal maken. Uiteraard betekent dit niet dat een professionele video niet effectief zal zijn.
Een onderschat maar zeer effectief middel in het recruitmentproces is e-mailmarketing. Je kunt e-mailmarketing bijvoorbeeld gebruiken om je employer brand te laden met relevante content, om je talentpool te beheren of om sneller en effectiever te werven. Zeker als je beschikt over een kwalitatieve database met voldoende data kun je jouw doelgroep zeer gericht en persoonlijk benaderen met relevante content en vacatures. Bovendien zijn de resultaten vaak goed meetbaar. Zo weet je bijvoorbeeld precies wie jouw mailing opent en hoe vaak er wordt door geklikt naar je carrirepagina, blogs en vacatures. Mijn verwachting is dat e-mailmarketing binnen recruitment steeds meer omarmd zal worden en bovendien steeds professioneler zal worden ingezet.
Het meten, analyseren en sturen op data is voor veel recruiters inmiddels part of the job. Maar veel organisaties laten op dit vlak ook nog veel kansen liggen. Wellicht door gebrek aan tijd, geld of kennis. Wat we wel merken is dat recruiters de toegevoegde waarde van het hebben van inzicht in de data meer en meer inzien en we verwachten dan ook dat organisaties dit jaar een verdiepingsslag zullen gaan slaan.
Met de toenemende behoefte aan inzicht in alles rondom de recruitment, is het een logisch gevolg dat ook de inzet van online pre-selectie tools terrein zal gaan winnen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een tool als Harver, die het mogelijk maakt om een maatwerk selectieproces samen te stellen en alleen die mensen aan je voorstelt die op basis van oa. hun cv, motivatie, competenties en overige selectiecriteria het beste op de functie passen. Maar ook een niche tool zoals Sqillzer speelt goed in op de behoefte om meer inzicht in zowel kennis als toepassingsniveau van kandidaten in kaart te brengen. In hun geval gericht op online marketing specialisten.
Marketeers maken steeds vaker gebruik van marketing automation tools omdat dit aantoonbaar leidt betere resultaten. Marketing automation betekent dat je prospects in het aankoopproces helpt door het automatiseren van relevante content met als doel om leadconversie te verhogen. Ook binnen recruitment zien we een vergelijkbare ontwikkeling als logisch gevolg van alle eerder genoemde trends. De term die momenteel het best passend is voor deze ontwikkeling, is: Automated recruitment marketing.
Tot zover enkele belangrijke ontwikkelingen in recruitment die wij als marketeers zien. Wil je weten op welke wijze wij jou kunnen helpen om te profiteren van al deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24