Op dinsdag 10 juli hostte Google haar jaarlijkse marketingevent in San Jose California, Google Marketing Live 2018. Op dit evenement worden elk jaar alle nieuwe marketinginnovaties en nieuwe producten van Google aangekondigd. Het is duidelijk geworden dat veel nieuwe producten machine learning toepassen en dat automation-opties verder worden gentegreerd in alle marketingtoepassingen. Niets nieuws aan de horizon? Toch wel, want naast automatische biedstrategien worden nu ook delen van het creatieve proces en doelgroeptargeting geautomatiseerd op basis van de input van de marketeer.
Als een vooruitstrevende marketeer kun je niet achterblijven als het gaat om het volgen van deze ontwikkelingen.
Op Frankwatching vertelt onze Account Strategist Mark Westra welke takeaways je niet mag missen, welke product innovaties we kunnen verwachten en hoe dat in je strategie past. Hieronder alvast een preview van de blog.
In 2017 ging de keynote van Google nog schuil onder een andere noemer, namelijk Google Marketing Next. Er werd toen gesproken over het einde van zoekwoordgebaseerd adverteren. Machine learning en datagestuurd inspelen op context en gebruikersintentie waren de onthullingen van vorig jaar. We zijn inmiddels een jaar verder en Google verspreidt dezelfde berichten, maar gaat nog wel een paar stappen verder
Google streeft drie belangrijke waarden na. Het is de bedoeling dat advertenties waardevol, transparant en betrouwbaar zijn. Google ziet dat advertenties steeds meer betrouwbaar worden. Zo hebben ze in het afgelopen jaar 5 miljard reacties wereldwijd gekregen op display-advertenties.
Je kunt als consument namelijk bij elke display-advertentie feedback geven, als je de advertentie niet interessant vindt (signal-functie) of als je de advertentie niet meer wil zien (mute-functie). Op deze manier leert het algoritme steeds meer over welke advertenties relevant zijn voor elke doelgroep en elk individu.
Dit nieuwe advertentietype automatiseert A/B-testing aan de hand van het Google-algoritme. Adverteerders kunnen met Responsive Search Ads tot wel 15 titels en 4 omschrijvingen invoeren. In de omschrijving kun je 90 karakters kwijt in plaats van 80. Het machinelearningsysteem maakt daar vervolgens advertenties van met 3 verschillende titels en 2 verschillende beschrijvingen.
Het algoritme zorgt ervoor dat de zoekopdracht zo goed mogelijk wordt gematcht met de meest passende advertentie(tekst). Des te meer gevarieerde teksten je hebt ingevoerd, des te meer kans je hebt dat je een aansluitende advertentietekst hebt. De kans op conversie wordt hiermee flink vergroot. Je leest meer over Responsive Search Ads indit artikel.
In de blogpost op Frankwatching vertelt Markover alle nieuwe opties van YouTube en waarom je heel veel leads en conversies misloopt als je het niet gaat integreren in je online marketing strategie. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn met YouTube for Performance en TrueView for Action? Lees het volledige artikel op Frankwatching.
Wil je met ons sparren over wat deze productinnovaties voor jouw online strategie betekenen? Neem dan contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24