Dinsdag 24 mei was het zover, de Google Performance Summit vond plaats in San Francisco. Tijdens deze presentatie werden tal van ontwikkelingen en updates besproken. Binnen ons vakgebied genoeg interessante materie die we graag met jullie delen.
De afgelopen jaren heeft een verschuiving plaatsgevonden waarbij het gebruik van desktop verder naar smartphones en tablets verschoof. Inmiddels komt meer dan de helft van de zoekopdrachten van smartphones en tablets. Mobiele apparaten worden steeds belangrijker. Het is niet langer de vraag f je moet investeren in mobiel maar he je moet investeren. Google neemt deze ontwikkeling mee in de mobile first world gedachte van de volgende 7 updates.
Met de recente aanpassing van de zoekresultaten waarbij de rechterzijde met advertenties verdween werd de eerste stap genomen naar n consistente look voor alle devices. De opmaak van advertenties zal behoorlijk veranderen.
De titel nu nog 25 tekens, waarvoor 2 titels in de plaats komen die elk maximaal 30 tekens mogen zijn. De beschrijvingsregels zijn nu nog 2 regels met ieder een maximum van 35 tekens. Dit wordt aangepast naar 1 beschrijvingsregel met maximaal 80 tekens. Als laatste voor deze update past Google de display URL of zichtbare URL aan. Waar het bepalen van deze display URL eerst handmatig moest worden ingevuld, wordt deze straks automatisch gegenereerd vanaf je final URL. Je bent hierbij nog wel in staat om de URL-patch aan te passen. In de praktijk ziet de verandering er als onderstaande afbeelding uit.
De weergave van Display Ads in het Google Display Netwerk wordt ook aangepast. Dit om deze zo goed mogelijk weer te kunnen geven op meer dan 2 miljoen verschillende sites in het Google Display Netwerk (GDN). De advertenties worden responsive weergegeven zoals hieronder afgebeeld. Je dient URL, titels, description en image in te dienen, waarna Google hierop de Ads aanpast.
Verder wordt het bereik voor GDN remarketing campagnes uitgebreid met meer websites en apps.
Een lang gekoesterde wens onder adverteerders was om meer controle te hebben over biedingen voor de verschillende devices. Met de komst van individuele bod aanpassingen voor elke toestel krijgt de adverteerder hier meer controle over. De range van bod aanpassing wordt aangepast. Deze kan variren van -100% tot nu +900%. Nu is dit nog +300%.
Het gebruik van meerdere apparaten op een dag, zorgen voor tal van micro momenten gedurende een dag. Het gedrag van een gebruiker bestaat tegenwoordig uit ontelbaar veel activiteiten. Om meer inzicht te geven in de complexiteit van het gedrag van een gebruiker en de prestaties van advertenties, is het straks mogelijk om snel de belangrijkste statistieken in te zien binnen de Adwords interface en makkelijker data te visualiseren. Zo zie je bijvoorbeeld eenvoudig per dag of uur welke devices de meeste klikken hebben gehad.
We waren al bekend met Similar Audience doelgroepen voor Display. Met Similar Audience for Search wordt het mogelijk om gebruikers te vinden die vergelijkbare interesses hebben met gebruikers die in het verleden je website hebben bezocht. Hierdoor kun je een nieuwe doelgroep benaderen via Search.
Binnen het Google Display Netwerk was het al enige tijd mogelijk om de demografie van je gebruikersdata in te zien. Dit wordt komende maanden ook uitgerold voor het zoeknetwerk.
Je hebt straks de mogelijkheid biedingen aan te passen op basis van geslacht en leeftijdscategorien.
Bijna eenderde van alle zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie. Gebruikers zijn vaak op zoek naar fysieke locaties, bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde tankstation of een restaurant. Om beter in te spelen op de gebruiker, heb je binnenkort de mogelijk om lokale search advertenties te tonen op Google.com en in Google Maps. (promoted pins) Voor de gebruiker wordt het makkelijker om bedrijven te vinden. Voor bedrijven wordt het makkelijker om potentile klanten aan te moedigen om je winkel te verkennen, speciale aanbiedingen te laten zien of je hele productaanbod te laten zien.
Tijdens de summit werd aangegeven dat driekwart van een lokale zoekopdracht hebben gedaan, binnen 1 dag de winkel bezoekt, wat 28% verkopen resulteerde. Google kan bepalen aan de hand van locatiegeschiedenis en gebruikersdata wat de impact is geweest van je advertenties voor je winkelbezoek. Google gaf zelfs aan dat dit 99% accuraat is. Met deze data kun je herleiden welke zoekwoorden tot bijvoorbeeld winkelbezoeken hebben geleid.
Wanneer de verschillende updates worden uitgerold in Nederland is nog onduidelijk. De uitrol van de Expanded Tekst Ads vindt waarschijnlijk op korte termijn plaats. Wil je meer weten over de laatste updates? Spar vrijblijvend met ons!
Beste Fullservice Digital Agency '24