Ben jij al begonnen met het plannen van je social media strategie voor 2019? Dat wordt hoog tijd! Vlak voordat het nieuwe jaar start is het goed om je bestaande strategie te herzien om te ontdekken wat voor het komende jaar werkt en wat kan worden verbeterd. Het landschap van social media verandert snel en daarom is het belangrijk om elk jaar de nieuwste trends bij te houden. Jouw startpunt? Dit artikel! Want hier lees je de 6 belangrijkste social media trends die onmisbaar zijn in jouw plan voor het nieuwe jaar.
Influencer marketing wordt in 2019 een vast onderdeel van je marketingmix, thats for sure! Terwijl influencer marketing groeit worden grote influencers steeds duurder voor kleine en middelgrote merken. Gelukkig zijn er micro influencers om de kloof te dichten, zodat je het in 2019 ook met een minder groot budget in je strategie kunt opnemen. Deze kleinere influencers hebben tot maximaal 50.000 volgers en zijn in de regel een stuk toegankelijker dan de celebrity influencers. Ten opzichte van deze grote jongens hebben micro influencers meer interactie met hun volgers, worden ze als geloofwaardiger beschouwd n zijn ze dus een stuk betaalbaarder!
Social media komen al in de fase van productontdekking aan bod; mensen ontdekken producten steeds vaker via bijvoorbeeld Instagram dan Google. Ik hoor het een vriendin nog zo zeggen: Dit armbandje heb ik op Instagram gekocht! Door middel van bijvoorbeeld Instagram Shopping en verbeterde advertentiemogelijkheden op de social kanalen zijn bedrijven ook veel beter in staat om op die manier hun producten te promoten. Social media zijn allang niet meer alleen bestemd voor bewustwording en betrokkenheid; ze leiden steeds vaker naar directe sales. Maar dit betekent niet dat je je social media kanalen alleen nog als verkoopplatform moet inzetten. Ook engagement is en blijft belangrijk.
Facebook heeft begin 2018 de focus op zinvolle interacties als onderdeel van hun bijgewerkte algoritme aangekondigd. Dit betekende dat hun algoritme vanaf toen content dat een cht gesprek op gang bracht voorrang gaf. Hierdoor werden paginabeheerders gedwongen om meer boeiende inhoud te creren, een goede ontwikkeling! Omdat het organisch bereiken van je volgers hiermee moeilijker werd gemaakt is het ook in 2019 belangrijk content te creren die aan drie belangrijke voorwaarden voldoet. Deze content is:
Interessant
Aantrekkelijk
Engaging
Algoritmen worden steeds slimmer, dus er is geen korte weg naar echte betrokkenheid. Het volstaat niet meer om mensen aan te moedigen berichten leuk te vinden, te reageren of je bericht te delen. Sociale platforms proberen de technieken voor dit soort engagement bait technieken aan te pakken. Hierdoor loop je op de lange termijn het risico je bestaande bereik met zulke slimme trucjes te verliezen. Denk voor 2019 dus goed na over een verbeterde engagementstrategie voor elk kanaal zodat je je volgers blijft bereiken.
Een typisch voorbeeld van engagement bait
Social media hebben het voor klanten gemakkelijker gemaakt om een bedrijf te bereiken, wat betekent dat de verwachtingen over de responstijd toenemen. En thats where chatbots come in! Bots en geautomatiseerde berichten zijn al in de sociale klantenservice van veel bedrijven terug te vinden. De bots zijn vooral werkzaam via Facebook Messenger. Hier wordt een relatief gemakkelijke manier geboden om met een Messenger Bot een extra (snellere) ondersteuning aan de klantenservice toe te voegen. Toch zijn ze het afgelopen jaar nog geen doorslaand succes geweest; in 70% van de gevallen bleken bots niet goed te kunnen communiceren. Ik verwacht (en hoop!) dat 2019 een betere adoptie van AI zal brengen.
Stories zijn overal! Deze visuele inhoud in een verticaal formaat dat meestal 24 uur duurt werd populair van Snapchat en werd al snel door Instagram gekopieerd om een wereldwijde trend voor mensen van alle leeftijden te worden. Ik vermoed dat Snapchat sindsdien worstelt om relevant te blijven, want we hebben al Stories gezien op Instagram, Facebook, YouTube en onlangs zelfs nog LinkedIn!
Er zijn momenteel meer dan 500 miljoen mensen die Stories dagelijks op Instagram gebruiken, terwijl ook Facebook druk bezig is om hun Stories in onze dagelijkse routines te integreren. Hoog tijd dus om hier in 2019 mee aan de slag te gaan.
Instagram is momenteel n van de populairste apps in het landschap van social media. Influencers hebben van dit succes geprofiteerd en velen zijn snel popualir geworden door hun snelgroeiende publiek. Het was echter geen geheim dat verschillende Instagram-accounts hun aantal volgers kunstmatig hebben verhoogd om zo hun populariteit te vergroten. Veel services bieden nepvolgers aan voor een vergoeding, maar gelukkig gaat Instagram dit nu aanpakken door middel van tools die niet-authentieke vind-ik-leuks, volgers en reacties identificeren. 2019 zal bewijzen dat het aantal volgers niet zo relevant is in vergelijking met de daadwerkelijke invloed en betrokkenheid die je binnen je community hebt. Als bedrijf is het belangrijk om je te realiseren dat het geen zin heeft te groeien in je volgersbestand als je geen interactie hebt met je bestaande volgers. Besteed daarom meer tijd aan het natuurlijk laten groeien van je community door goede content te creren. Die community volgt vanzelf!
2019 wordt het jaar van vertrouwen, transparantie, authentieke betrokkenheid en echte volgers. Houd deze elementen goed voor ogen bij het opstellen van je social media strategie. Of je nu aan de slag gaat met chatbots of influencers gaat inzetten, luister altijd naar je publiek. Dit biedt waardevolle inzichten die je nodig hebt om je social media tactiek gedurende het komende jaar te blijven verbeteren.
Beste Fullservice Digital Agency '24