Iedere dag proberen organisaties ons onbewust te benvloeden. Door slim gebruik te maken van woorden en beelden sturen organisaties ons onbewust een richting op. Er zijn tal van benvloedingstechnieken. Tom bespreekt in zijn artikel op Marketingfacts 6 interessante theorien om als marketeer of consument te weten.
Een horoscoop die xact van toepassing is op jouw situatie? Of klopt hij ook voor je buurman die toevallig dezelfde horoscoop heeft? Het Barnum-effect is een theorie waarbij vage/ brede uitspraken voor ieder afzonderlijk individu gemaakt lijken te zijn. Dit terwijl het eigenlijk toepasbaar is op een hele grote groep mensen. Door het benoemen van een aantal voor de hand liggende eigenschappen maak je eenvoudig een connectie met jezelf. Hierdoor heb je het idee dat een product of dienst speciaal voor jou gemaakt is.
"Door de zachte vulling is deze stoel geschikt voor mensen die houden van comfort"- zeg nou zelf: wie houdt er niet van comfort?
KPN zet deze theorie ook in voor haar abonnementsvormen. Ze beloven betrouwbaar en stabiel internet en televisie kijk wr en wanneer je maar wilt! Een wens voor een grote groep consumenten.. mr door het expliciet te benoemen onderscheidt KPN zich wel van de concurrentie. Terwijl de concurrentie hoogstwaarschijnlijk ook wel betrouwbaar en stabiel internet heeft n je ook overal televisie kunt kijken.
Lees alle zes theorien op Marketingfacts en ontdek hoe benvloedingstheorien ons onbewust sturen.
Beste Fullservice Digital Agency '24