Tegenwoordig gedragen sollicitanten op zoek naar werk zich online niet heel anders dan consumenten die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een leuk hotel of goed restaurant. Ze orinteren zich breder dan alleen jouw website of vacature op een jobboard. Ze Googlen je bedrijfsnaam, lezen over jouw organisatie op blogs, vragen bekenden wat zij over de organisatie weten en ga zo maar even door. En bij alles wat ze tegenkomen in hun online zoektocht naar meer informatie over jouw organisatie, zullen ze steeds opnieuw (her)overwegen: is dit een bedrijf waar ik in deze functie zou willen werken?
Hoewel je als HR professional of Recruiter wellicht niet direct gewend bent om op dezelfde wijze als een marketeer te kijken naar de content die je online plaats, is het wel degelijk van belang dat je als een marketeer gaat denken en handelen. Want relevante content kan een krachtige recruitmenttool zijn, mits je het wel op de juiste wijze inzet.
Maar hoe zorg je er nou voor dat de content die je verspreid daadwerkelijk leidt tot sollicitanten? Want het aanbod van informatie is MEGA en de kans dat jouw content in al het social media geweld voldoende opvalt om door te klikken naar je website is klein. Kijk bijvoorbeeld naar Twitter met een constant vollopende timeline. Op hoeveel procent van alle berichten die je voorbij ziet komen klik je zelf door voor meer informatie? Nog niet eens op 10% verwacht ik.
We krijgen in drie maanden tijd meer informatie te verwerken dan onze grootouders in hun hele leven. Dat betekent dat een lezer snel moet kunnen beslissen of een artikel de moeite van het lezen waard is. Zorg er dus voor dat je een opvallende titel boven de bericht zet, zodat de lezer nieuwsgierig wordt en meer zal willen lezen.
Als je content vervolgens niet relevant is, zal niemand het willen lezen en klikken bezoekers die je net zover hebt gekregen om door te klikken direct weer weg. Schrijf daarom altijd vanuit de behoefte van een kandidaat. Wat zou hij of zij interessant kunnen vinden en willen weten? Denk aan zaken als: de bedrijfscultuur, hoe ziet het bedrijf er van binnen uit, wie werken er en om welke redenen, aan welke projecten wordt er gewerkt en welke bedrijfssuccessen zijn er behaald.
Het is je gelukt. Je hebt iemand zover gekregen om wat tijd te besteden aan n van je berichten. Maar wat was je doel ook alweer? Waarom ben je dagelijks druk met het ontwikkelen en verspreiden van al die content? Oh ja, om de allerbeste talenten zover te krijgen om bij jouw organisatie te komen werken. Vergeet daarom niet een duidelijke CALL-TO-ACTION toe te voegen aan de content die je aan het verspreiden bent. Oftewel: wat wil je de potentile kandidaat gaat doen na het lezen van je artikel? Call-To-Actions kunnen zijn: Laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op, bel ons, solliciteer, stuur ons je CV en Motivatie, schrijf je in voor een jobalert etc.
We hebben een titel, relevante content en een duidelijke call-to-action. De volgende stap is het verspreiden van je content: waar ga je al die mooie berichten plaatsen? Het beste kun je hier al vroegtijdig over na denken. Want als je weet WAAR je jouw content wilt gaan plaatsen (ik neem aan dat dit is daar waar de kans het grootst is dat je relevante lezers zult vinden) dan kun je je berichten nog beter op de doelgroep en het platform afstemmen.
En tot slot: MEET! Want door te meten weet je wat wel werkt en wat niet en kun je gericht gaan optimaliseren. Het is tenslotte zonde van al je tijd als blijkt dat het helemaal geen enkel effect heeft wat je doet. Een mooi programma om je inspanningen te meten is uiteraard Google Analytics. (Je kunt je trouwens HIER inschrijven voor een gratis workshop Google Analytics voor beginners die wij op ons kantoor in Almelo verzorgen op diverse data dit jaar!)
Tot zover de tips. Wil je meer weten over online recruitment of content marketing? Neem dan gerust informatie met ons op. Onze vakspecialisten helpen je graag verder!
Beste Fullservice Digital Agency '24