Na vijftien jaar behoren social media tot n van de belangrijkste communicatiekanalen voor mensen, maar ook voor bedrijven. En de ontwikkelingen gaan snel; social media staan alles behalve stil. Soms verandert een nieuwe update ineens alles of krijgt een ouder idee (zoals Augmented Reality) onder invloed van social media ineens virale populariteit. Hoe dan ook, de resultaten hebben vaak een enorme impact en dat zal in 2017 niet anders zijn. Wat zijn de top 5 social media trends die 2017 gaan domineren?
In 2016 brak videocontent door op social media. Heel verrassend is dit niet. Mensen zijn van nature visueel ingestelde wezens; je kijkt toch liever een video dan dat je een tekst gaat lezen. En wist je dat bijna 60% van de kijkers zich drie etmalen later nog herinnert wat er in een video werd getoond en verteld, tegenover slechts 10% bij geschreven tekst? (Misschien beter om de volgende keer een video te maken in plaats van een blog ;-)). Kanalen zoals Facebook pushen videocontent dan ook zeer actief. Daarnaast wordt video door bedrijven steeds vaker live gedeeld, in plaats van volledig geregisseerd. Social media worden langzaamaan gefascineerd door live, authentieke content.
Alle grote spelers (Facebook, Instagram, Snapchat) duiken daarom vol op live video, onder andere met 360-gradenvideos. Binnenkort wordt het zelfs mogelijk om 360-gradenvideos live uit te zenden via Facebook. Bang voor weinig bereik? Ook live video kun je straks vooraf al promoten en aankondigen bij een grote doelgroep. Daar hoef je het dus niet voor te laten!
Elk jaar wenden steeds meer en meer mensen zich tot het internet als hun belangrijkste nieuwsbron in plaats van TV, krant of radio. Als gevolg hiervan is er sprake van een stijging van "fake nieuws" op sites die al dan niet opzettelijk onjuiste informatie over gebeurtenissen publiceren en verspreiden. We zagen het gebeuren tijdens de 2016 presidentsverkiezingen er werd fake nieuws verspreid over Hillary en Trump op Facebook, Twitter en andere sociale platformen. Facebook neemt nu stappen om nepnieuws op het platform een halt toe te roepen.
Maar de strijd tegen nepnieuws is niet van de een op de andere dag gestreden. Duitsland overweegt zelfs een wet die het mogelijk maakt om social media platformen te beboeten bij het verspreiden va fake nieuws. Met internet als hun belangrijkste bron van nieuws waarderen ook de gebruikers eerlijk nieuws in hun tijdlijn; niemand zit te wachten op onjuiste nieuwsitems. Het komende jaar zal er waarschijnlijk nog meer aandacht uitgaan naar het belang van eerlijke en waarheidsgetrouwe content op social media.
Mark Zuckerberg gaf het in 2014 al aan: Messaging is one of the few things that people do more than social networking. Voor bedrijven reden te meer om hun marketinginspanningen naar direct messaging te verplaatsen. Tegenwoordig biedt Facebook al mogelijkheden om advertenties in te zetten die mensen doorverwijzen naar je Messenger of direct via Messenger te adverteren. Ook zetten bedrijven massaal WhatsApp in als marketing- en servicekanaal en het is zelfs mogelijk om via een zogenoemde browser-push je doelgroep met een pop-upmelding te bereiken.
Deze ontwikkelingen komen niet helemaal uit de lucht vallen. De behoefte van consumenten verschuift; men wil graag persoonlijk n-op-n contact met het bedrijf en het liefst ook nog een snelle reactie. Bedrijven spelen hierop in en nemen langzaamaan steeds meer plaats in de wereld van dark social. En als de consument toch graag direct bediend wordt, waarom toveren we het het komende jaar dan niet naast een servicekanaal ook om naar een marketingkanaal? Het is overigens wel belangrijk dat de tone of voice in de uitingen niet te commercieel is. Het dringt toch meer en meer in op de privsetting van volgers en dit kan averechts werken. Pas hiervoor op en stem je uitingen dus goed af!
Binnen de retail is de laatste jaren duidelijk een verschuiving van offline naar online merkbaar. Online bestedingen aan producten groeiden in 2015 met bijna 22% ten opzichte van het jaar daarvoor naar 8,51 miljard, terwijl de omzet van fysieke winkels juist daalde. Deze verschuiving in aankoopgedrag zorgde ervoor dat een aantal grote retailketens in de problemen kwamen en failliet gingen. We zagen dat vertrouwde merknamen uit het straatbeeld verdwenen, waaronder onder andere V&D in 2015 en MS mode, Mitro en McGregor in 2016.
Daarentegen werd bijvoorbeeld Bol.com in 2016 wederom tot sterkste retailmerk uitgeroepen. Merken die het online goed doen scoren vooral op waardering en binding. Zij zetten sociale media effectief in voor klantenservice en acquisitie n ze zijn cht social. Het gedrag van de consument is de laatste jaren ook sterk veranderd door social media. Consumenten vertrouwen liever op aanbevelingen van vrienden dan op berichten van adverteerders. Als gevolg daarvan zien we dat social shopping toeneemt en sociale netwerken spelen hier slim op in met koop nu knoppen. Daarnaast voegde Facebook in 2016 een optie toe om getoonde product te taggen in afbeeldingen. En ook Instagram is voornemens om dit toe te voegen. Het grootste voordeel van social commerce is dat je de consument al vroeger in het aankooptraject kunt benvloeden. Zo kaap je je klanten op tijd weg bij je concurrenten!
De selfie lenzen van Snapchat brachten het idee van augmented reality voor het eerst in de social setting en de app Pokmon Go maakte er een ware sensatie van in 2016. Het valt daarom te verwachten dat ook andere social media platformen dit jaar meegaan in deze trend. Mark Zuckerberg heeft al bevestigd dat Facebook experimenteert met augmented reality. Recent hebben ze Masquerade opgekocht, een live-filter en selfie app voor live streaming video.
Augmented reality is eigenlijk een oudere technologie die viral is gegaan dankzij social media. Terwijl Snapchat al een lange weg heeft afgelegd sinds hun eerste filter met de spugende regenboog, is er nog steeds veel ruimte om het concept verder uit te breiden dit jaar. En net als live video creert ook augmented reality nieuwe kansen voor merken om zich te verbinden met hun doelgroep door het delen van ervaringen, in plaats van alleen het delen van informatie.
Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent zijn de besproken ontwikkelingen absoluut de moeite waard om het komende jaar mee te nemen in je strategie. Of je nu je producten tagt in je social posts of je volledig gaat storten op live video; speel slim in op nieuwe gebruikerstoepassingen en commercile kansen en blijf zo als bedrijf ook in 2017 interessant voor jouw doelgroep. Wil je samen met ons sparren over de besproken mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24