E-mailmarketing biedt veel kansen voor elke organisatie maar specifiek voor e-commerce organisatie zijn er een aantal zeer interessante mogelijkheden. In deze blog behandelen we 5 tips die elke e-commerce organisatie kunnen helpen om meer te halen uit e-mailmarketing.
Product/shop review
Het gebruik van product reviews kan de conversieratio op je webshop verhogen met 14 tot 76%. Het genereren van meer product reviews is dus van groot belang voor veel e-commerce organisaties. E-mailmarketing kan hierbij helpen! Stel een event driven e-mail campagne in die automatisch een e-mail naar de klant stuurt met het verzoek om het aangekochte product te beoordelen. Een paar tips:
- Gebruik een heldere onderwerpregel waarin duidelijk wordt dat het een product beoordelingsmail is en refereer aan het product dat is aangekocht.
- Timing is belangrijk: zorg dat de klant het product heeft kunnen testen maar de aankoopervaring toch nog recent genoeg is voor een beoordeling. Test verschillende verzendmomenten, bijv. na twee of zeven dagen.
- Draag een stimulans aan: kans maken op een kortingsvoucher of een gratis product kan klanten overhalen een review achter te laten.
- Denk aan de keuze tussen of combinatie met shop reviews: toon je liever reviews per product of algemene reviews voor de gehele webshop.
Verlaten winkelwagen
Gemiddeld worden maar liefst 70,7% van alle gevulde winkelwagens verlaten. Een deel van deze potentile klanten kunnen mogelijk alsnog overtuigd worden om zijn of haar bestelling af te ronden middels een verlaten winkelwagen e-mail. Er zijn voorbeelden bekend waar de openratio voor deze verlaten winkelwagen mails maar liefst 48,1% is en 33,3% van de klanten die doorklikt naar de webshop alsnog een aankoop afrond. Een paar tips:
- Registreer zo snel mogelijk het e-mailadres. Zonder e-mailadres kan er geen mail gestuurd worden, zorg er daarom voor dat het e-mailadres als n van de eerste stappen in het bestelproces geregistreerd wordt. Voor webshops waar klanten vaak terugkeren naar dewebshop (denk aan bijv. fashion) is het ingelogd houden van klanten een nuttige functie om verlaten winkelwagen mails te kunnen versturen.
- Achterhaal de reden van het verlaten. Probeer om door middel van deze e-mails te achterhalen waarom klanten de bestelling niet hebben afgerond. Vervolgens kan het bestelproces op basis van deze gegevens verder geoptimaliseerd worden.
- Timing is belangrijk: net als bij de product review e-mails is het bepalen van het juiste aflevermoment van groot belang voor een optimaal resultaat. Denk ook aan de mogelijkheid om meer dan n e-mail te sturen.
Win back
Elke organisatie verliest een deel van zijn klanten, om allerlei redenen. Afhankelijk van het product dat verkocht wordt kan het belangrijk zijn om te achterhalen waarom deze klant vertrekt en of je hem of haar kunt overtuigen om klant te blijven. Klanten die een bepaalde periode geen aankoop hebben gedaan kunnen worden herinnerd aan je merk door middel van een win back e-mail. Enkele tips voor deze mails:
- Bepaal, evt. per klantgroep, wat het moment is om deze mail te sturen. Voor fast-moving consumer goods kan dit al na een paar weken zijn terwijl een win-back mail voor een tuinmeubelen shop mogelijk berhaupt niet interessant is.
- Achterhaal de reden: de redenen waarom klanten ervoor kiezen om geen gebruik meer te maken van je webshop kunnen waardevolle input zijn om je e-commerce strategie verder te verbeteren.
- Doe ze een echt speciaal aanbod. Een zeer scherpe, of bijzonder persoonlijke aanbieding kan helpen de klant te overtuigen om toch weer terug te komen. Ook het aandragen van ontwikkelingen op de webshop kan een klant overtuigen toch nog een keer de webshop te bezoeken.
- Denk ook aan je loyale klanten. Het, onverwacht, verrassen van je loyale klanten kan zorgen voor een sterkere binding met je merk en groter aantal klanten dat je merk uitdraagt naar nieuwe klanten.
Segmentatie/personalisatie van de nieuwsbrief
Stuur je periodiek een nieuwsbrief naar je e-mail database? Dit kan mogelijk veel effectiever door de inhoud van de mails te personaliseren. Mails met gepersonaliseerde content en aanbiedingen behalen veel betere resultaten. Er zijn voorbeelden bekend waar click-through rates tot 750% hoger zijn vergeleken met niet gepersonaliseerde mails. Personaliseren kan complex zijn, een paar tips om te starten:
- Segmenteren hoeft niet op individueel niveau. Afhankelijk van de beschikbare data en de tools die worden gebruikt kan het eenvoudiger zijn om klantsegmenten aan te maken (bijv. klanten die herenschoenen hebben besteld en klanten die dameschoenen hebben besteld) in plaats van volledige gepersonaliseerde mails te maken.
- Automatiseer het proces: een koppeling tussen de e-mailmarketing tool en CMS van de webshop kan het volledig personaliseren van mails veel eenvoudiger maken.
- Personaliseren kan op basis van klantgegevens, orderhistorie maar eventueel ook op basis van e-mail gedrag zoals het wel of niet openen van specifieke e-mails.
Cross- en upsell
In aanvulling op de personalisatie van de nieuwsbrief is e-mailmarketing bijzonder geschikt om cross- en upsell te realiseren. Op basis van de ordergegevens kunnen persoonlijke e-mails worden ingezet om producten te promoten die aansluiten op het product dat reeds is aangekocht. Een paar tips:
- Wederom timing: bepaal wat het beste moment is om de cross- of upsell mail te sturen. Mogelijk kun je deze mail zelfs combineren met een transactionele mail zoals de orderbevestigingsmail. Transactionele e-mails worden aanzienlijk vaker geopend dan commercile mails.
- Relevantie: vanzelfsprekend hangt het succes van cross- en upsell mails zeer sterk samen met de mate waarin de aanbevolen producten daadwerkelijk gerelateerd zijn aan het reeds aangekochte product.
Meer informatie
Heeft u vragen over e-mailmarketing toepassingen voor uw e-commerce organisatie? Wij helpen u graag. Adwise werkt samen met Mailplus die met de eCom module uitstekende mogelijkheden biedt om bovenstaande zaken in te richten. Neem gerust eens contact op met n van onze specialisten.