Moedig jij je fans al aan om te reageren op je posts? En dan bedoel ik eigenlijk reageren met deze emoticons (hierna Reactions):
Facebook introduceerde haar inmiddels bekende reeks Reactions in het begin van 2016 aan als een manier voor gebruikers om zich nog beter te uiten dan een eenvoudige like. Een jaar later heeft Facebookaangekondigd dat Reactions op posts zwaarder gaan wegen in het algoritme dan een like. En dat biedt kansen! In deze blog vind je 4 manieren hoe je gebruik kunt maken van de Reactions optie.
Facebook's algoritme wijst verschillende waardes toe aan de acties die gebruikers nemen in hun News Feed. Facebook voegt dit samen om te bepalen hoeveel mensen uiteindelijk het bericht dat je publiceert te zien krijgen.
Toen Reactions werd uitgerold verklaarde Facebook dat ze allemaal dezelfde waarde hebben:
"In the beginning, it wont matter if someone likes, wows or sads a post we will initially use any Reaction similar to a Like to infer that you want to see more of that type of content. Over time we hope to learn how the different Reactions should be weighted differently by News Feed to do a better job of showing everyone the stories they most want to see." - Sammi Krug, Facebook Product Manager.
De laatste zin is hierin belangrijk. Iets meer dan een jaar later zegt Facebook nu dat Reactions inderdaad meer waard zijn dan een like:
"Over the past year we've found that if people leave a Reaction on a post, it is an even stronger signal that they'd want to see that type of post than if they left a Like on the post. So we are updating News Feed to weigh reactions a little more than Likes when taking into account how relevant the story is to each person."
Aanvullend: Facebook verklaart dat op dit moment alle reacties hetzelfde worden gewogen, zodat het algoritme de News Feed niet benvloedt gebaseerd op hoe iemand reageert.
Een onderzoek van Quintly onder 105.000 Facebookpagina's in mei en juni 2016 wees uit dat terwijl Facebook Reactions slechts 6% van de totale interacties omvat het gebruik ervan wl toeneemt. De enige reactie die daalde in de onderzochte periode was de like - met 1%. Belangrijk om op te merken is dat Facebook Reactions een zeer waardevolle toevoeging zijn omdat engagement met een post n van de belangrijkste elementen zijn om klanten aan je merk te binden.
Kortom, fans zover krijgen om te reageren op je berichten wordt steeds belangrijker en zoals het er naar uit ziet genereert het inzetten op Reactions een verbeterd bereik van je posts. Hoog tijd om ermee te beginnen in jouw Facebook posts. Maar hoe pak je dit aan?
#1 Stel een vraag
Stel een vraag aan je volgers, waarop het antwoord 1 van de Reactions is.
#2 Stuur aan op een specifieke Reaction
Gebruik in je afbeelding een tekst en een afbeelding van een specifieke Reaction om je volgers in de gewenste reactie te sturen. In het onderstaande voorbeeld zijn de Ha-ha reactie en "LOL" gebruikt om hun volgers bijna onbewust toe te sturen naar het selecteren van die reactie.
#3 Gebruik Reaction voor een winactie
Je kunt de Reactions ook gebruiken in een winactie. Stel bijvoorbeeld de reactie love als voorwaarde om deel te nemen. Let op: Facebook stelt een aantal richtlijnenaan winacties, houd deze goed in de gaten bij het opstellen ervan.
#4 Zet (live) video in
Video genereert het hoogste aantal Reactions in vergelijking tot alle andere typen content. Het onderzoek van Quintly wees op maar liefst 60% meer Reactions dan een post met een afbeelding. Voor Facebook gebruikers zijn statische beelden eenvoudiger en sneller te verwerken. Het gevolg hiervan kan zijn dat er niet snel interactie plaatsvindt. Gebruikers spenderen daarentegen meer tijd bij het bekijken van een (live) video, waardoor zij ook sneller de neiging hebben om met Reactions te laten weten wat ze ervan vinden.
Inspelen op emotie is n van de belangrijkste eigenschappen van succesvolle content op social media. Breder dan social media wordt er zelfs een speciale term aan gegeven: emotiemarketing. Wist je bijvoorbeeld dat 95% van onze aankoopbeslissingen zijn gebaseerd op emotie? Het moge duidelijk zijn dat inspelen op emoties een sterk marketinginstrument is. En juist met de Reactions van Facebook kun je hier als bedrijf goed op inhaken; volgers hebben veel meer vrijheid om op verschillende manieren te reageren. Experimenteer daarom met nieuwe creatieve manieren om de gewenste emoties op te wekken! Wil jij samen met ons sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24