Ergernis wordt vaak gezien als de primaire reden voor het gebruik van advertentieblokkers. Meestal zijn het juist de karakteristieken die jouw advertentie laten opvallen die ergernis creren bij ontvangers. Zo verhoogt bijvoorbeeld het toevoegen van een animatie aan je advertentie wel de waarschijnlijkheid dat de consument deze waarneemt, maar wordt dit toch als ergerlijk ervaren. Op lange termijn kan ergernis aan je advertenties bij je doelgroep leiden tot afbreuk aan je bedrijfsimago of zelfs een affectie tegen jouw online advertenties. Veel adverteerders focussen zich echter op de persoon die wl op de advertentie klikt en hebben enkel oog voor de click-through rate (CTR). Waardevol, maar is het niet veel waardevoller om te weten waarom die andere 99% niet op jouw advertentie klikt? Of sterker nog, waarom zouden deze personen zich zelfs kunnen ergeren aan jouw advertentie?
Adverteerders besteden dagelijks veel aandacht aan het tonen van de juiste advertentie, aan het juiste publiek op het juiste moment, oftewel het bieden van zogenaamde just-in-time-information. Echter mist deze specifieke focus op audience targeting wel n belangrijk punt: voordat we een advertentie evalueren op cognitief niveau, moet deze eerst verwerkt worden door ons perceptuele systeem. Dit perceptuele proces wordt op zijn beurt weer sterk benvloed door de fysieke karakteristieken van een advertentie zoals de kleur, het contrast, de helderheid en de gehanteerde afmetingen.
De voornaamste redenen van kritiek op online advertenties bij consumenten zijn gerelateerd aan een gevoel van ergernis. Dit gevoel kan leiden tot een afname van de effectiviteit van je advertenties, een afbreuk aan je bedrijfsimago of zelfs affectie tegen jouw advertenties. De redenen van online advertentie ergernis zijn in te delen in drie categorien:
Wat betreft de eerste categorie, advertentie content, worden online advertenties als ergerlijk ervaren wanneer de content van de advertentie verwarrend, onbetrouwbaar of beledigend is richting de ontvanger. De tweede reden van online advertentie ergernis, uitvoering, dient zich aan wanneer een advertentie wordt ervaren als te luidruchtig, te lang of wanneer de afmeting van de advertentie te groot is. De derde reden van ergernis, plaatsing, refereert naar de frequentie waarmee de online advertentie wordt getoond aan een ontvanger. Wanneer dezelfde advertentie te vaak wordt getoond aan de online consument, resulteert dit in drang om de advertentie zelfs helemaal te ontwijken.
Het voorkomen van ergernis aan jouw advertenties is erg belangrijk voor het succes van je campagnes. Onderstaand 3 stappen waarmee jij ergernis door consumenten voor jouw online advertising voorkomt.
Behandel jouw consument zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Wanneer je in het zoeknetwerk gericht op zoek bent, wil je een relevant antwoord of een gerichte oplossing. Naast dat de relevantie van je advertising content van groot belang is voor jouw score in Google, vormt het tevens een grote bron van ergernis wanneer hierin geen balans is aangebracht. Hoe ergerlijk is het namelijk wanneer je in het zoeknetwerk gericht op zoek bent naar bijvoorbeeld sportschoenen. Je zoekt naar sportschoenen van een speciaal merk, in een bepaalde kleur en specifieke maat. De getoonde advertenties boven aan de pagina sturen je echter naar een pagina met een verzameling aan sportschoenen, van verschillende merken, in een scala aan kleuren en uiteenlopende maten. Heel frustrerend en heel belangrijk om te dit voorkomen in jouw advertising!
Onderzoekers van IAB deden er al eens uitgebreid onderzoek naar: advertenties met een grootte waarbij meer dan de helft van de bezochte website wordt afgedekt zijn een doorn in het oog voor de online consument. Deze zogenaamde lightbox advertentie is een advertentievorm die zichtbaar wordt als een laag over de website heen. Deze wordt vaak gebruikt voor video advertenties die na enkele seconden weg te klikken zijn.
Een voorbeeld van een advertentie die juist ergernis vermijd is de rectangle advertentie. De rectangle advertentie is een display uiting met een vierkante vorm, mogelijk in verschillende afmetingen (300 x 250 pixels, 336 x 280 pixels of 180 x 150 pixels). Een ander, ergernis voorkomend, advertentie type komt voort uit een specifieke target methode die retargeting wordt genoemd. Met deze target optie bereik je mensen die al eerder in contact zijn geweest met je website of jouw producten hebben bekeken op andere websites. Om met het inzetten van deze retargeting optie te voorkomen dat je eerdere bezoekers vervolgens worden overspoeld met jouw online advertenties gebruik je de optie frequency caps. Hiermee stelt AdWords voor je display netwerk advertenties een limiet in voor het aantal vertoningen aan een individuele bezoeker, per dag, week of maand. Goed voor zowel het effect van je advertenties als het vermijden van ergernis bij je online doelgroep!
Advertenties die getoond worden aan consumenten die een product of dienst al hebben afgenomen vormen eveneens een grote bron van online advertentie ergernis. Achtervolg deze kopers daarom niet langer met jouw online advertenties van een product. Afhankelijk van de lengte van jouw customer journey kun je hierbij rekening houden met het termijn waarbinnen consumenten doorgaans hun aankoopbeslissing maken. Wanneer een bezoeker, binnen een bepaald aantal dagen na het eerste websitebezoek, nog geen verdere stappen in jouw richting heeft ondernomen is het aannemelijk dat de behoefte van deze bezoeker al is vervuld. Het is dan ook onnodig om deze bezoeker nog langer te achtervolgen met jouw advertising over een product of service waarvan deze bezoeker inmiddels al is voorzien.
AdWords biedt je, met behulp van remarketing, ook de mogelijkheid te bepalen welke gebruikers je wilt uitsluiten. Gebruikers die bijvoorbeeld al op bepaalde bestemmingspaginas van jouw website zijn geweest komen zo in een specifieke doelgroep terecht. Hierdoor kun je advertenties nog nauwer targeten, en verhoog je de relevantie van je advertenties. Om te voorkomen dat je mensen die je product, service of dienst al hebben afgenomen nog steeds achtervolgd met advertenties in het display netwerk kun je bezoekers die al geconverteerd hebben middels deze strategie uitsluiten.
Dit uitsluitingsproces kun je zelf nog doorvoeren naar conversies die offline plaatsvinden. Het verzamelen van klantgegevens en/of email-adressen, n de offline aankoop, stelt je in staat deze te koppelen met je online data en bezoekersgegevens. Hierdoor kun je je offline afnemers toevoegen aan de uitsluitingen in je remarketing strategie, waardoor deze niet meer worden achtervolgd door jouw online advertenties. Dat voorkomt weer een hoop ergernis!
Verder kijken dan alleen de CTR van je advertising is van groot belang en helpt je om kritisch te kijken naar waarom mensen nou eigenlijk niet op je advertenties klikken. Ergernis aan jouw online advertentie uitingen kan hierin een belangrijke rol spelen. Deze ontwikkeling voorkomen is niet moeilijk, maar zeker wel waardevol!
Wil je samen met ons sparren over de mogelijkheden van online advertising voor jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24