Voor iedereen die nog onbekend is met het kanaal: Snapchat is een mobiele app waarmee je content, oftewel: snaps, stuurt naar jouw volgers. Je bepaalt zelf hoe lang de snaps zichtbaar zijn (maximaal 10 seconden) en naar wie je de berichten stuurt. Het is ook mogelijk om snaps in mijn verhaal te plaatsen. Je bericht is dan 24 uur lang zichtbaar voor l jouw volgers.
In Nederland is de app het populairst onder de 12 tot 19 jarigen. Ook bij de doelgroep 20 t/m 39 jaar maakt de mobiele app een flinke opmars. Jongeren gebruiken Snapchat omdat de app laagdrempelig is. Een foto hoeft niet perfect te zijn, zoals op Instagram & Facebook vaak wel het geval is. Ook bepaal je zelf naar wie je de snaps verstuurt en verdwijnt de content binnen een aantal seconden. Dit maakt de sociale druk lager dan bij andere social media accounts.
Voorbeeld van een Sponsored Geofilter voor steden, bijvoorbeeld inzetbaar voor citymarketing
Steeds meer bedrijven zien dat Snapchat ht kanaal is om de zogenoemde Millennials te bereiken. Maar zit de doelgroep wel te wachten om bedrijven te volgen via Snapchat? Om inzicht te krijgen in deze vraag, vroegen wij drie Snapchat gebruikers naar de reden waarom zij Snapchat gebruiken, wie zij volgen en wat zij vinden van bedrijven op Snapchat.
Anniek, 23 jaar: Ik gebruik Snapchat omdat ik het leuk en interessant vind om te zien wat iedereen doet. Ik deel mijn eigen fotos en videos met vrienden. Zelf volg ik geen bedrijven of bekende vloggers. Misschien dat ik bedrijven zou volgen als zij producten of diensten kopen waarin ik genteresseerd ben, maar het is tot nu toe nog niet in mij op gekomen.
Roel, 24 jaar: Ik gebruik Snapchat voor fotos/videos die ik niet Facebook-waardig vind. Het is een soort Day-in-a-life gevoel. Je deelt makkelijker en vaker beelden waardoor je het gevoel krijgt dat je een dag met iemand meeloopt. Ik ben nog niet getriggerd door een bedrijf om deze te volgen via Snapchat. Als bedrijven Snapchat willen inzetten, zou ik gaan voor het delen van exclusieve beelden, zoals bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Geef volgers een reden om je te volgen op Snapchat en deel andere content als op andere social media kanalen.
Roos, 23 jaar: Snapchat gebruik ik eigenlijk alleen voor de lol met mijn vriendinnen. Wij kijken dan of er nog leuke nieuwe filters zijn. Ik volg alleen vrienden, geen bedrijven of beroemdheden. Daarnaast post ik zelf niet vaak een foto of video op Snapchat. Ik zou als bedrijf alleen Snapchat inzetten als je een jonge doelgroep hebt. Daarnaast moet je cht mooie dingen hebben om te laten zien, zodat je het ook interessant maakt voor de doelgroep om jou als bedrijf te volgen.
Als het aan deze Snapchat gebruikers ligt, is de grote potentie voor organisaties op Snapchat groot. Voorwaarde is wel dat deze organisaties minstens net zo interessante content delen als de snaps afkomstig van vrienden.
Snapchat is gratis te gebruiken voor organisaties en merken. Adverteren op Snapchat is op dit moment alleen mogelijk in de Verenigde Staten*. De verwachting is dat deze mogelijkheden binnenkort ook internationaal ingezet worden. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van (van links naar rechts) Snap ads, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses.
*sinds mei 2017 ook mogelijk in Nederland!
Is jouw doelgroep aanwezig op Snapchat en wil jij vandaag nog aan de slag met Snapchat als marketingkanaal? Bekijk dan onderstaande praktische tips om Snapchat voor jouw organisatie of merk in te zetten.
Het kanaal maakt geen onderscheid tussen zakelijke en particuliere accounts. Download de app via de App Store, Google Play Store of Microsoft Store. Klik op aanmelden en voer je e-mailadres, wachtwoord en geboortedatum in. Kies een gebruikersnaam die goed bij jouw organisatie past en door de doelgroep te identificeren is. Let op! Deze gebruikersnaam is later niet met meer te wijzigen.
.. en moet vooral fun blijven. Snapchat is een kanaal waar humor en plezier voorop staan. Deel luchtige en niet-informatieve content via dit medium. Laat volgers bijvoorbeeld zien wie er achter jouw organisatie zitten en wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Dit maakt je organisatie persoonlijk.
Omdat je met Snapchat een combinatie van fotos en videos kan maken, is het een goed middel voor storytelling. Neem je volgers mee in een gebeurtenis binnen jouw organisatie.
Via Snapchat deel je realtime content. Het kanaal is laagdrempelig, vlug en simpel, dat maakt het populair bij de jonge doelgroep. Het sociale-waardesysteem is niet aanwezig, omdat niemand ziet hoeveel likes je voor een bericht ontvangt. Verstuur daarom geen perfect gephotoshopte of in scne gezette beelden.
Ben jij aanwezig bij een evenement waar jouw volgers ook graag bij willen zijn? Neem je volgers mee door een live-verslag uit te brengen. Ben jij bijvoorbeeld aanwezig tijdens de premire van een film? Maak korte interviews met bekende sterren of aanwezigen en deel dit met jouw volgers.
Net als nieuwsprogrammas een vaste nieuwslezer of -lezeres hebben, kan je voor Snapchat een vast gezicht inzetten. Door een persoon te kiezen die lijkt op iemand binnen jouw doelgroep, vergroot je de betrokkenheid met de doelgroep.
Ga in gesprek met jouw volgers met behulp van de chatfunctie. Roep de doelgroep op om content te delen en reageer hier vervolgens persoonlijk op. Dit zorgt voor een persoonlijke en informele manier om in contact te komen met jouw doelgroep. De kracht is hierbij om snel en adequaat te antwoorden.
Via Snapchat kan je eenvoudig een grappige win-actie opzetten. Post bijvoorbeeld een bericht op mijn verhaal waarin je jouw volgers oproept om te reageren met een grappige foto met jouw product. Dit vergroot gelijk de betrokkenheid met jouw merk of organisatie.
Geef jouw volgers exclusiviteit. Geef de Snapchatters bijvoorbeeld een sneak peek van een nog niet gelanceerd product.
Zorg ervoor dat Snapchat gebruikers jou willen volgen. Maak screenshots van jouw ludieke snaps en deel deze via andere kanalen. Link middels Snapcodes en/of deeplinks door naar jouw account om volgers te creren.
Afhankelijk van de doelgroep en branche waarin je actief bent, is Snapchat mogelijk de moeite waard om mee te nemen in je marketingstrategie. Wil je samen met ons sparren over de inzet van Snapchat voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24