Je wilt graag meer leads genereren voor jouw B2B website, de omzet van de webshop verhogen, jouw klantenservice verbeteren of de kosten van je callcenter drukken? Adwise gaat graag samen met jou de uitdaging aan. We beginnen met het duidelijk formuleren van de doelstelling(en) en doelgroep(en). Want daar begint het online succes. Daarna nemen we de doelgroep onder de loep in de gebruikers- en behoeftenanalysefase.
Gebruikers- en behoeftenanalyse
Weet jij wie de bezoekers van jouw website zijn? Dat zou wel moeten, want zij horen altijd centraal te staan. Of je nu een ‘gewone’ website hebt of een webshop: pas als deze optimaal is aangepast aan de wensen van de bezoeker, kun je rekenen op maximale conversie. Het hoogste rendement behaal je pas als de bezoekers intuïtief met jouw website kunnen werken.
De volgende methodieken en/of tools zet Adwise graag voor je in voor conceptontwikkeling, gebruikers- en behoeftenanalyse:
- Topic Mapping
Wat wil je eigenlijk vertellen en hoe hangen deze informatiestromen samen? Daar komt Adwise achter door middel van topic mapping. Dit is een brainstorm over de gewenste onderwerpen en hoe de relaties hiertussen in de website zijn. Zeer nuttig in het beginstadium!
- Persona’s
Omdat een doelgroep nooit uit slechts één homogene groep mensen bestaat, zijn persona’s in het leven geroepen. Zij zijn de vertegenwoordigers van elke doelgroep van een organisatie. Elke persona heeft verschillende kenmerken en eigenschappen, maar ook verschillende wensen en eisen.
Meer over persona's
- Gebruikersdoelen
Voordat we de indeling en content van een website kunnen bepalen, brengen we eerst alle vragen, wensen of doelen die een bezoeker kan hebben in kaart. We kruipen als het waren in het hoofd van de doelgroep, om zo alle mogelijke vragen boven tafel te krijgen.
Meer over gebruikersdoelen
- Zoektermanalyse
Op welke woorden zoeken jouw klanten in de zoekmachines? Door middel van een zoektermanalyse achterhalen we de meest gebruikte termen, zodat we die niet alleen in de tekst kunnen gebruiken, maar ook in de navigatie. Zo weten we vooraf al welke termen belangrijk zijn voor de optimalisatie van de website.
Meer over zoektermanalyse
- Cardsorting
Inzicht in de ideale sitemap van een website, dat is waar we cardsorting voor inzetten. Eigenlijk is het een soort spel waarmee we de optimale structuur voor de website kunnen achterhalen.
Meer over cardsorting.
Interactieontwerp
Nadat duidelijk is wie de doelgroepen zijn en welke wensen en eisen zij hebben, kunnen we aan de slag met het interactieontwerp. In deze fase bepalen we de structuur van de website of webshop en werken we alle functionaliteiten uit. Alle informatie uit het voortraject wordt omgezet in werkbare oplossingen, weliswaar nog zonder design. Hier komt onze expertise op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en werkbare oplossingen goed van pas. We zetten succesvol gebruikte toepassingen uit andere projecten in, maar integreren ook nieuwe trends. We doen alles voor een succesvolle en intuïtief werkende website die de doelgroep optimaal bedient.
De volgende methodieken en/of tools zet Adwise graag voor je in voor het interactieontwerp:
- Schetsen
De eerste ideeën voor jouw website kunnen we snel uitwerken tot herkenbare schetsen. Hiermee heb je direct een concept in handen dat getest kan worden. Bovendien gaat een concrete schets direct leven, in tegenstelling tot een abstract idee. Het is een laagdrempelige manier om snel ideeën inzichtelijk te maken.
- Wireframes
In feite is een wireframe een structuurvoorstel van de functionaliteiten van de website zonder grafische opmaak. Hiermee heb je in een vroegtijdig stadium al de beschikking over een gedetailleerd overzicht van de sitestructuur en –invulling. Zie het als een tekening van een architect: je kunt nog relatief eenvoudig wijzigingen aanbrengen, maar hebt wel iets concreets voor ogen.
Meer over wireframes.
- Integratie zoektermen
Wat zijn de pagina’s om te optimaliseren voor potentiële zoektermen? Zijn alle zoektermen met potentie al verwerkt, of moeten er nog termen op een natuurlijke manier verwerkt worden in de wireframes? Welke voorwaarden kunnen al benoemd worden voor de opbouw in HTML/CSS? Wireframes zijn de ideale hulpmiddelen om dit te bepalen.
- Klikmodel/prototype
Klikmodellen en prototypes zijn klikbare wireframes. Deze maken het mogelijk om op nog meer manieren te testen op de verschillende persona’s. Het resultaat komt tot leven en daardoor verlopen tests beter dan met afzonderlijke wireframes. Een klikmodel of prototype is dan ook onmisbaar bij complexere websites. Bovendien krijg je hiermee een beter beeld van het eindresultaat. Het begint ergens op te lijken!
- Concepttest
Met testen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Zelfs een concept voor een website (wireframe, klikmodel of prototype) kan al getest worden. Dit kan veel tijd en geld schelen, aangezien problemen al vroegtijdig worden gesignaleerd, nog voor de technische realisatie.
Meer over de concept- of gebruikerstest.
Grafisch ontwerp
Nadat de functionaliteiten zijn bepaald is het tijd om het een grafisch ontwerp te ontwikkelen. Hierin wordt natuurlijk de corporate huisstijl als uitgangspunt gebruikt. Even zo belangrijk is de aandacht voor de zogenaamde call-to-actions ter bevordering van de conversie en aandacht voor de toegankelijkheid.
Enkele voorbeelden:
- Het afstemmen van de uitstraling op de huisstijl
- Het bepalen van kleuren, vormen en hovers op conversie onderdelen, zodat deze de nodige aantrekkingskracht krijgen
- Het bepalen van juiste contrasten voor kleurenblindheid
Nadat het grafisch ontwerp is afgerond kunnen we verder gaan met de Gebruikers- en behoeftenanalyse.
Graag tonen we voorbeelden van conceptontwikkeling met de achterliggende keuzes. Laat je informeren in een vrijblijvende afspraak met Adwise!