Volgens het onderzoeksbureau Gartner zorgt het grote vertrouwen van de consument in Social Media beoordelingen ervoor dat bedrijven meer gaan besteden aan betaalde Social Media tweets, likes en reviews. In 2014 zal dit percentage oplopen tussen de 10 en 15 procent van het totaal aantal tweets, reviews en likes.
Gartner geeft aan dat meer dan de helft van de mensen die over internet beschikken te vinden zijn op Social Media. Dit heeft ervoor gezorgd dat bedrijven bezig zijn om nieuwe methoden te vinden om het aantal volgers en fans te vergroten. Steeds vaker gebruiken marketeers geld, waardebonnen en andere promoties aan mensen om positieve reviews of tweets te schrijven en Youtube filmpjes te bekijken.
Wanneer bedrijven mensen inhuren of geld betalen aan andere bedrijven om positieve berichten te plaatsen of om bepaalde berichten/paginas te liken is er sprake van een valse tweet, like of review. Hiervoor worden meestal ook neppe profielen aangemaakt, die vervolgens deze berichten plaatsen of liken. Zo ontstaan er bedrijven die specifiek gericht zijn op het creren van neppe profielen om hiermee reviews, tweets en likes te plaatsen. Marketeers huren vervolgens deze bedrijven in voor promotie doeleinden.
Een voorbeeld van een persoon die Facebook likes zou hebben aangekocht is Mitt Romney; het aantal volgers van Romney steeg namelijk in n dag met 17%, waarbij bijna alle accounts minder lang bestaat dan drie maanden.
Ook in Nederland zien we dat deze valse tweets, likes en reviews steeds vaker voorkomen en dus een steeds groter probleem worden. Het wordt tegenwoordig ook erg makkelijk gemaakt om aan valse likes, reviews en tweets te komen. Hieronder enkele voorbeelden van het gemak.
Via de website in bovenstaande afbeelding kunnen bedrijven en personen likes kopen. Er zijn alleen twee voorwaarden aan verbonden:
Op deze manier kan je gemakkelijk en snel komen aan een flink aantal valse likes. Dit zorgt ervoor dat het probleem omtrent het aantal valse likes snel wordt vergroot. Voor mensen wordt het hierdoor dus ook steeds lastiger om vals van echt te onderscheiden.
Ook het verkrijgen van valse Tweets wordt steeds gemakkelijker. Via de het voorbeeld in de bovenstaande afbeelding, kan je mensen inhuren. Deze personen zullen voor een bepaald bedrag positieve tweets plaatsen, waardoor het imago verbeterd en de naamsbekendheid van een bepaalde organisatie zal worden vergroot.
Het komt steeds vaker voor dat bedrijven personen betalen om positieve berichten te posten en berichten te liken. Dit probleem is niet alleen in Amerika te vinden, maar ook in Nederland en andere landen. Mensen vertrouwen veelal op de recensies die te vinden zijn op de Social Media, waardoor het betalen van personen ook steeds interessanter wordt voor bedrijven. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om echte berichten te onderscheiden van de valse, wat voor misleiding en verwarring kan zorgen.
Wil je meer weten over deze wijziging of ben je benieuwd hoe Social Media voor jouw website efficint kan worden ingezet? Neem dan vrijblijvend contact op met n van onze Social Media specialisten.
Auteur: Rene Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24